پمپئو برای بازدید بی سابقه از جولان اشغال شده توسط اسرائیل

اورشلیم: مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده قرار بود روز پنجشنبه پس از توقف انتظار می رود در شهرک یهودیان کرانه باختری ، خشم فلسطینیان را برای اولین سفر یک دیپلمات ارشد آمریکایی به بلندی های جولان اشغال شده توسط اسرائیل انجام دهد.
فرستاده رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ، که موضع سرسختانه طرفداری از اسرائیل را از مشخصه های دوران آشفته خود در قدرت قرار داده است ، همچنین جنبش BDS طرفدار فلسطین را “سرطانی” خواند که واشنگتن آن را ضد یهودی خواند.
پس از دیدار با نخست وزیر اسرائیل ، متحد نزدیک خود بنیامین نتانیاهو، پمپئو اعلام كرد كه “امروز من فرصتی پیدا خواهم كرد تا از بلندی های جولان دیدن كنم” ، منطقه استراتژیكی كه دولت یهود در جنگ شش روزه 1967 از سوریه تصرف كرد.
سال گذشته ، دولت ترامپ تصمیم جنجالی برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل در جولان را اتخاذ کرد – اقدامی که روز پنجشنبه پمپئو نامید “از نظر تاریخی مهم و صرفاً به رسمیت شناختن واقعیت”.
پمپئو همچنین از سیاست جدیدی کاملاً طرفدار اسرائیل خبر داد و اظهار داشت که از این پس واشنگتن کمپین تحریم ، انحراف و تحریم ها را که “تلاش می کند اسرائیل را به دلیل رفتار با فلسطینی ها منزوی کند” “ضد یهودی” معرفی خواهد کرد.
پمپئو در یک سخنرانی مشترک با ننتانیاهو گفت: “ما بلافاصله گام هایی را برای شناسایی سازمانهایی که در عمل BDS نفرت انگیز شرکت می کنند و پشتیبانی دولت آمریکا از چنین گروههایی را پس می گیریم ، برمی داریم.”
“ما می خواهیم در کنار همه ملتهای دیگر که جنبش BDS را برای سرطان موجود تشخیص می دهند ، بایستیم.”
اسرائیل BDS را یک تهدید استراتژیک می داند و مدتهاست که آن را به یهودی ستیزی متهم می کند و قانونی که در سال 2017 تصویب شد به اسرائیل اجازه می دهد خارجی ها را با پیوند به BDS ممنوع کند.
فعالان با مقایسه تحریم با انزوای اقتصادی که به سقوط کمک کرد ، این اتهام را به شدت انکار می کنند آپارتاید در آفریقای جنوبی.
پمپئو – که تاکنون از ترامپ در امتناع از پذیرفتن شکست مقابل رئیس جمهور منتخب جو بایدن حمایت کرده است – در آخرین دوره سفر خود به اروپا و خاورمیانه قرار دارد.
وی هیچ جلسه ای با رهبران فلسطین که موضع ترامپ در قبال درگیری های چندین دهه از جمله به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط واشنگتن را به شدت رد کرده اند ، برنامه ریزی نشده است.
روز پنجشنبه همچنین انتظار می رفت پمپئو اولین دیپلمات برتر ایالات متحده باشد که از یک شهرک یهودی در کرانه باختری اشغالی بازدید می کند ، جایی که تاکستان یکی از شرابهایش را به نام او نامگذاری کرده است.
فلسطینیان با عصبانیت دیدار مورد انتظار از کارخانه شراب سازی Psagot در نزدیکی رام الله ، مقر تشکیلات خودگردان فلسطین را محکوم کردند.
ده ها فلسطینی از روز چهارشنبه در البیره تظاهرات کردند و عده ای نیز به سمت سربازان محافظت کننده از ورودی منطقه صنعتی شهرک نشینان سنگ پرتاب کردند.
برنامه ریزی اسرائیل و ساخت شهرک در سرزمین های فلسطین در دولت های متوالی نتانیاهو و به ویژه از زمان روی کار آمدن ترامپ در سال 2017 رونق یافته است.
پمپئو یک سال پیش گفته بود که ایالات متحده دیگر شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری را مغایر با قوانین بین المللی نمی داند.
روز گذشته هنگامی که وزیر خارجه بحرین خواستار مذاکرات صلح جدید اسرائیل و فلسطین شد پمپئو و نتانیاهو در کنار یکدیگر ایستادند.
عبدالطیف الزایانی از بحرین گفت که معاملات تاریخی میانجیگری ایالات متحده با پادشاهی خلیج فارس و امارات متحده عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل اقدام کرده است و به تقویت طلوع “صلح برای کل خاورمیانه” کمک می کند.
وزیر گفت: “برای دستیابی و تحکیم چنین صلحی ، درگیری فلسطین و اسرائیل باید حل شود”. “بنابراین من از هر دو طرف می خواهم که برای دستیابی به یک راه حل مناسب دو کشور دور میز مذاکره قرار بگیرند.”
دولت ترامپ در حال خروج از ایران انزوای دشمن بزرگ را به عنوان محور سیاست منطقه ای خود قرار داده است.
ایالات متحده و اسرائیل – همراه با کشورهای حاشیه خلیج فارس ، امارات ، بحرین و به ویژه عربستان سعودی – خصومت شدیدی نسبت به قدرت منطقه ای مسلمان شیعه ایران دارند.
آنها متهم می کنند جمهوری اسلامی تلاش برای ساختن بمب هسته ای ، دامن زدن به ناآرامی های سوریه و عراق تا لبنان و یمن و تلاش برای نابودی اسرائیل.
پمپئو روز چهارشنبه در اظهار نظرها به جمهوری اسلامی هشدار داد که معاملات امارات و بحرین با اسرائیل انجام شده نشان می دهد “نفوذ این کشور در منطقه رو به زوال است”.