پس از 12 سال در اتحادیه عرب، سوریه از این گروه می خواهد تا در کشور جنگ زده سرمایه گذاری کنند

دمشق: سوریه روز دوشنبه از کشورهای عربی خواست در این کشور جنگ زده سرمایه گذاری کنند که اکنون دوباره عضو اتحادیه عرب است. درخواست وزیر اقتصاد و تجارت سوریه در جریان کنفرانس اقتصادی در عربستان سعودی پیش از اجلاس سران لیگ در این کشور مطرح شد.
اتحادیه عرب 22 عضوی اوایل این ماه با بازگرداندن سوریه موافقت کرد و به تعلیق 12 ساله پایان داد و گامی دیگر در جهت آوردن بشار رئیس جمهور سوریه برداشت. اسد، یک منحرف طولانی مدت منطقه ای، دوباره به جمع باز می گردد.
با این حال، تحریم‌های فلج‌کننده غرب علیه دولت اسد همچنان پابرجا هستند و می‌توانند از عجله کشورهای عربی نفت‌خیز برای سرمایه‌گذاری در سوریه جلوگیری کنند – یا منجر به آزادسازی سریع بودجه بازسازی در این کشور جنگ‌زده شود.
محمد سامر الخلیل، وزیر سوری، هنگام سخنرانی در جلسه افتتاحیه کنفرانس روز دوشنبه در جده گفت: ما از شما دعوت می کنیم در سرمایه گذاری در سوریه شرکت کنید، جایی که فرصت های مهم و افق های امیدوارکننده وجود دارد.
محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی نیز صحبت کرد و از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال کرد و گفت که مشتاقانه منتظر همکاری با یکدیگر “برای دستیابی به هدفمان است.”
سوریه در اوایل این ماه مذاکرات منطقه‌ای را با اردن، عربستان سعودی، عراق و مصر در امان آغاز کرد، به عنوان بخشی از ابتکار عمل به رهبری اعراب برای حل مناقشه سوریه. تحلیلگران می گویند تا زمانی که سوریه به یک راه حل سیاسی برای درگیری دست یابد و بسیاری از مسائل مبرم دیگر از جمله میلیون ها پناهنده سوری، تجارت غیرقانونی مواد مخدر رو به رشد و گروه های ستیزه جوی افراطی حل شود، سرمایه گذاری ها احتمالا محدود خواهد بود.
مشخص نیست اسد که به طور رسمی به نشست روز جمعه اتحادیه عرب دعوت شده است در آن شرکت کند یا خیر.
به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، شامگاه دوشنبه، فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه برای شرکت در جلساتی که پیش از اجلاس برگزار می شود، وارد جده شد.
به گزارش سانا، مقداد در بدو ورود به خبرنگاران گفت: «این فرصت جدیدی است تا به برادران عرب خود بگوییم که ما به گذشته نگاه نمی کنیم، بلکه به آینده نگاه می کنیم. «چالش‌های زیادی وجود دارد که ما باید درباره آن‌ها بحث کنیم و نیروهای خود را به‌عنوان عرب جمع کنیم تا با آن‌ها مقابله کنیم. آنها شامل درگیری اعراب و اسرائیل و تغییرات آب و هوایی است.
سوریه به دلیل سرکوب وحشیانه تظاهرات گسترده علیه حکومت او توسط اسد در سال 2011 از لیگ تعلیق شد. این قیام به سرعت به یک جنگ داخلی تبدیل شد که نزدیک به نیم میلیون نفر کشته و نیمی از جمعیت 23 میلیونی قبل از جنگ این کشور آواره شدند.
عربستان سعودی یکی از حامیان اصلی گروه های مخالف مسلح بود که تلاش می کردند اسد را سرنگون کنند، اما در ماه های اخیر ریاض خواستار گفتگو شده بود. ماه گذشته مقداد به ریاض سفر کرد و شاهزاده فیصل بن فرحان همتای سعودی خود از دمشق دیدن کرد و با اسد دیدار کرد. هفته گذشته دو کشور بر سر بازگشایی سفارت های خود به توافق رسیدند.
الخلیل در سخنرانی خود همچنین از کشورهای عربی برای ارسال کمک به سوریه پس از زمین لرزه فوریه که ترکیه و سوریه را لرزاند و بیش از 50000 نفر از جمله بیش از 6000 نفر در سوریه را کشتند، تشکر کرد.
علاوه بر عربستان سعودی، اردن و مصر نیز روابط خود را با دمشق تمدید کرده‌اند که سال‌ها پیش امارات متحده عربی و بحرین برای عادی‌سازی تلاش کردند.
با این حال، کویت، مراکش و قطر همچنان مخالف عادی سازی روابط با سوریه هستند و قطر همچنان حامی اصلی گروه های شورشی سوری است که با اسد می جنگند.