پس از سال‌ها جنگ، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به گروه عرب بازمی‌گردد: جدول زمانی

انتظار می‌رود بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در این نشست شرکت کند نشست سران عرب در عربستان سعودی روز جمعه، به انزوای او توسط کشورهایی که در طول جنگ داخلی که بیش از 350000 کشته برجای گذاشته از او دوری کردند، پایان داد. در اینجا چند لحظه کلیدی در جنگ و اسدخروج از انزوا:
* مارس 2011 – اعتراضات با الهام از بهار عربی علیه حکومت اسد در درعا پیش از گسترش در سراسر سوریه آغاز شد. نیروهای امنیتی با دستگیری و تیراندازی پاسخ می دهند.
* اوت 2011 – باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده می گوید اسد مشروعیت حکومت را از دست داده است و باید قدرت را تسلیم کند.
* نوامبر 2011 – اتحادیه عرب سوریه را به حالت تعلیق درآورد و از ارتش خود خواست تا کشتار غیرنظامیان را متوقف کند. سازمان ملل می گوید بیش از 3500 نفر در هفت ماه خشونت کشته شده اند.
* ژوئن 2012 – نشست قدرت های جهانی در ژنو در مورد نیاز به یک انتقال سیاسی به توافق رسیدند، اما اختلاف در چگونگی دستیابی به آن سال ها تلاش های صلح تحت حمایت سازمان ملل را خنثی می کند.
* جولای 2012 – اسد به شهرها و شهرهایی که علیه او شورش کرده بودند، حملات هوایی انجام داد. معترضان زمانی مسالمت آمیز اکنون اسلحه حمل می کنند. هزاران نفر کشته می شوند.
* اوت 2012 – پرزیدنت اوباما به اسد هشدار داد که با استفاده از تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی از “خط قرمز” عبور نکند، و پیشنهاد کرد که چنین اقدامی ایالات متحده را وادار می کند تا پاسخ نظامی را در نظر بگیرد.
* مارس 2013 – رهبران اپوزیسیون سوریه در نشست اتحادیه عرب در دوحه پس از اینکه امیر قطر از همتایان عرب خود خواست تا از آنها برای نمایندگی کشور دعوت کنند، بر کرسی سوریه نشستند.
* مه 2013 – گروه حزب الله لبنان که مورد حمایت ایران است، حمله دولتی را رهبری می کند که شهر قصیر را که تحت کنترل شورشیان است بازپس می گیرد، بزرگترین شکست شورشیان از زمان آغاز جنگ.
قطر و عربستان سعودی از شورشیان حمایت می کنند. آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده برنامه ای را با متحدان منطقه ای ایجاد می کند تا از شورشیان حمایت کند.
* اوت 2013 – حمله گازی به غوطه شرقی تحت کنترل شورشیان در حومه دمشق صدها غیرنظامی را کشت، اما هیچ اقدام نظامی ایالات متحده را در پی نداشت. سوریه استفاده از سلاح های شیمیایی را رد می کند.
* ژانویه 2014 – یک گروه انشعابی القاعده رقه را قبل از تصرف سرزمینی در سراسر سوریه و عراق، اعلام خلافت و تغییر نام خود تصرف کرد. دولت اسلامی.
* سپتامبر 2014 – واشنگتن یک ائتلاف ضد دولت اسلامی ایجاد کرد و حملات هوایی را آغاز کرد و به نیروهای کرد کمک کرد تا جریان جهادی را تغییر دهند اما اصطکاک با متحد ترکیه ایجاد کرد.
* سپتامبر 2015 – روسیه به جنگ در طرف اسد ملحق شد و هواپیماهای جنگی را که مناطق تحت کنترل شورشیان را بمباران می کنند، مستقر کرد – نقطه عطفی در درگیری.
* اوت 2016 – ترکیه که از پیشروی های کردها در شمال سوریه نگران شده است، با شورشیان متحد تهاجمی را آغاز کرد.
* دسامبر 2016 – ارتش سوریه و متحدانش پس از ماه ها محاصره و بمباران، شورشیان را در بزرگترین پایگاه شهری خود در حلب شکست دادند.
* آوریل 2017 – ایالات متحده پس از حمله با گاز سمی به خان شیخون تحت کنترل شورشیان که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم شد، یک پایگاه هوایی دولتی در نزدیکی حمص را با موشک کروز حمله کرد.
* نوامبر 2017 – نیروهای تحت حمایت ایالات متحده و تحت رهبری کردها، قبل از بیرون راندن جهادی ها از آخرین شهرشان در سوریه، باغوز، در سال 2019، داعش را در رقه شکست دادند.
* آوریل 2018 – پس از سال ها محاصره، غوطه شرقی تحت کنترل شورشیان در یک کمپین تحت حمایت روسیه تسلیم شد. روزهای پایانی نبرد با یک حمله گاز کلر مشخص می شود که منجر به کشته شدن 43 نفر شد. واشنگتن و متحدانش به سوریه موشک شلیک می کنند.
سوریه هر گونه نقشی را رد می کند.
نیروهای دولتی تحت حمایت روسیه در ماه ژوئن به تصرف سایر مناطق تحت محاصره شورشیان از جمله درعا ادامه می دهند.
* مارس 2019 – عربستان سعودی می گوید که برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک با سوریه یا بازگرداندن آن به اتحادیه عرب بدون پیشرفت در روند سیاسی برای پایان دادن به جنگ خیلی زود است.
* آوریل تا دسامبر 2019 – نیروهای تحت حمایت روسیه عملیاتی را در شمال غرب آغاز کردند.
* مارس 2022 – اسد از امارات متحده عربی بازدید می کند و با رهبران آن دیدار می کند که اولین سفر او به یک کشور عربی از سال 2011 است. واشنگتن مخالفت می کند و آن را تلاشی آشکار برای مشروعیت بخشیدن به اسد می داند.
* دسامبر 2022 – دولت های ترکیه و سوریه مذاکرات خود را در بالاترین سطح در سال های اخیر با دیدار وزرای دفاعشان در مسکو برگزار کردند. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می گوید که می تواند با اسد دیدار کند. اسد می گوید تنها زمانی با اردوغان دیدار خواهد کرد که ترکیه آماده خروج نیروها از سوریه باشد.
* فوریه 2023 – یک زمین لرزه مرگبار باعث افزایش حمایت اعراب از سوریه شد. وزرای خارجه مصر و اردن برای اولین بار از زمان آغاز جنگ از دمشق دیدن کردند.
* آوریل 2023 – اسد از شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در دمشق استقبال کرد.
* می 2023 – اتحادیه عرب سوریه را مجدداً پذیرفت.