پزشکان فارغ التحصیل سوریه در نبرد با کوید در قطب شورشیان قرار گرفتند

آذاز ، سوریه: محمد مصطفی آل محمد برای کمک به قربانیان جنگ تحصیل در پزشکی را در شمال سوریه تحت کنترل شورشیان آغاز کرد ، اما در عوض او در یک جهان در حال مبارزه با ویروس همه گیر ویروس کرونا فارغ التحصیل شده است.
انتظار می رفت این جوان 29 ساله فارغ التحصیل از دانشگاه مورد حمایت مخالفین تحت تهدید بمباران توسط رژیم دمشق مورد حمایت روسیه به مجروحان آسیب برساند.
اما پس از حملات بی پایان رژیم علیه آخرین سنگر اصلی شورشیان سوریه در ادلب ، آتش بس در ماه مارس برقرار شد ، درست زمانی که Covid-19 شروع به گسترش در سراسر جهان کرد.
محمد 29 ساله در مراسم فارغ التحصیلی خود در شهر عزاز در بخشی از استان حلب تحت کنترل شورشیان طرفدار ترکیه گفت: “رویای ما ساخت سوریه و معالجه بیماران است.”
اما کارگر امداد و نجات به پزشک تبدیل شد ، اما “ما با ویروس کرونا با یک چالش دشوار روبرو هستیم”.
کارگران بشردوستانه می ترسند که هرگونه افزایش بیشتر موارد جدید ویروس کرونا در شمال غربی سوریه فاجعه بار باشد ، جایی که نیمی از سه میلیون نفر پس از آواره شدن درگیری ها در اردوگاه های شلوغ یا پناهگاه های موقت زندگی می کنند.
در ادلب و مناطق مجاور استان حلب ، مقامات مخالف تقریباً 15،766 عفونت جدید ویروس کرونا را ثبت کرده اند ، از جمله 166 مورد مرگ.
حدود دو سوم از موارد تایید شده Covid-19 در شمال غربی سوریه طی ماه گذشته اعلام شده است.
محمد در میان 32 پزشکی بود که از “دانشگاه حلب در مناطق آزاد شده” فارغ التحصیل شد ، م institutionسسه ای در سال 2014 تأسیس شد و مورد حمایت مخالفان سیاسی سوریه قرار گرفت.
پزشکان جدید با لباسهای فارغ التحصیلی آبی تیره و سبز ، ماسک های صورت ، روی صحنه در سالنی مملو از دوستان و خانواده صف کشیده بودند.
دست راست خود را در مقابل خود دراز كردند ، آنها سوگند بقراط را به زبان عربي يك صدا تلاوت كردند.
محمد ، که اهل شرق سوریه است ، خوشحال شد که سرانجام پس از جنگ مجبور به فارغ التحصیلی شد ، وی را مجبور به ادامه تحصیل در سال 2012 کرد.
وی به مدت دو سال داوطلبانه به عنوان یک امدادگر برای کمک به مجروحان بمباران شده در مناطق تحت کنترل شورشیان ، قبل از اینکه مطالعات خود را از ابتدا در سال 2014 از سر بگیرد ، کمک کرد.
وی درباره زمان حضور در اولین پاسخ دهندگان دفاع مدنی سوریه موسوم به “کلاه ایمنی سفید” گفت: “ما دائماً در معرض حملات هوایی و آتش توپخانه قرار داشتیم.”
جنگ سوریه از آغاز سال 2011 با سرکوب وحشیانه تظاهرات ضد دولتی ، بیش از 380،000 نفر را کشته و میلیون ها نفر را از خانه های خود آواره کرده است.
همچنین بخش بزرگی از بخش بهداشت را ویران کرده و 70 درصد از کارمندان بهداشت را به فرار از کشور سوق داده است.
پزشكانی كه عقب ماندند مجبور شدند با Covid-19 بجنگند.
جواد ابوحاتب ، رئیس دانشکده پزشکی ، گفت: مقابله با یک بیماری همه گیر در کشوری که تقریباً یک دهه جنگ آن را درگیر کرده است.
دکتر و رئیس سابق مخالف “دولت موقت سوریه” گفت: “ویروس کرونا ویروس برای تمام بخشهای بهداشتی حتی در کشورهای با ثبات یک چالش است.”
“بنابراین منطقه ای مانند منطقه ما را تصور کنید که بخش پزشکی از بین رفته و مراکز بهداشتی درمانی به جای آن کافی نیستند.”
سازمان بهداشت جهانی 337 حمله به مراکز بهداشتی و درمانی را در شمال غربی سوریه بین سال های 2016 تا 2019 ثبت کرده است.
در ماه مارس ، این نهاد اعلام کرد که تنها نیمی از 550 مرکز بهداشتی در منطقه به دلیل آسیب ، ناامنی یا فرار از مناطق اطراف باز مانده است.
طی ماه های گذشته ، بازیگران بشردوستانه تلاش کرده اند تا به افزایش ظرفیت آزمایش و تعداد تخت های آماده برای پذیرش بیماران مبتلا به Covid-19 کمک کنند.
در دانشگاه مستقر در آزاز ، حدود 1000 دانشجوی مقطع کارشناسی پزشکی و داروسازی امیدوارند که بتوانند نقش خود را ایفا کنند.
محمد شاعشا ، که در حال تحصیل برای دکتر شدن است ، یکی از آنهاست.
این جوان 26 ساله گفت: “از سال 2011 ، کادر پزشکی به دلیل مهاجرت پزشکان ، بازداشت شدن یا حتی کشته شدن برخی کاهش یافته است.”
وی گفت: “ما برای تحصیل در رشته پزشکی ثبت نام کردیم تا به مردم خود خدمت کنیم.”
“وظیفه ما بود” که کمک کنیم.