پارلمان لبنان به تعویق انتخابات شهرداری رای داد

بیروت: پارلمان لبنان روز سه شنبه برای دومین بار انتخابات شهرداری ها را تا یک سال به تعویق انداخت زیرا این نگرانی وجود داشت که دولت نتواند بودجه مورد نیاز را به موقع برای رای گیری تامین کند.
این تأخیر در حالی رخ داد که اقتصاد و زیرساخت‌های لبنان همچنان در حال فروپاشی است و قانونگذاران در پارلمان عمیقاً متفرقه قادر به دستیابی به توافقی برای پایان دادن به خلاء ریاست جمهوری برای تقریباً شش ماه نیستند.
لبنان نزدیک به یک سال است که بدون یک دولت کاملاً کارآمد بوده است، زیرا نجیب میقاتی، نخست وزیر، کابینه موقت با وظایف محدود را رهبری می کند. این کشور همچنین از اواخر سال 2019 در یک بحران اقتصادی شدید قرار داشته است و سه چهارم جمعیت اکنون در فقر به سر می برند.
شورش پلیس به سمت صدها سرباز بازنشسته معترض گاز اشک آور شلیک کرد که قبل از جلسه برنامه ریزی شده کابینه، حصار سیم خاردار نزدیک مقر دولت در مرکز شهر بیروت را شکستند. نظامیان بازنشسته بارها به شرایط وخیم اقتصادی کشور اعتراض کرده اند.
انتخابات شهرداری لبنان در ابتدا برای ماه مه سال گذشته برنامه ریزی شده بود، اما به دلیل مصادف شدن با انتخابات پارلمانی که ده ها قانونگذار اصلاح طلب را بر اساس پلاتفرم های ضد تشکیلات نامزد کردند، به مدت یک سال به تعویق افتاد.
گروه های اپوزیسیون و اصلاح طلب احتمالاً به این حرکت ادامه خواهند داد و کرسی های بیشتری را در انتخابات محلی آتی به دست خواهند آورد، زیرا شرایط زندگی در سراسر کشور همچنان رو به وخامت است. آنها خواستار برگزاری انتخابات شهرداری ها طبق برنامه ریزی شده در ماه مه شده اند و اکثر آنها جلسه پارلمان را تحریم کرده اند.
در همین حال، گروه های سیاسی و رهبران ارشد همچنان به نزاع ادامه می دهند. دولت میکاتی و گروه های مختلف سیاسی عمده در پارلمان، به ویژه جنبش میهنی آزاد مسیحی، یکدیگر را به توقف تامین بودجه و تدارکات که باعث تاخیر شد، متهم کرده اند.
اگر واقعاً نمی خواستید انتخابات شهرداری ها به تعویق بیفتد، چرا در جلسه امروز شرکت کردید و حد نصاب خود را به دست آوردید؟ نخست وزیر در پارلمان در یک اختلاف شدید با چند نماینده مجلس گفت.
از مجموع 128 قانونگذار لبنان فقط 65 نفر در این جلسه شرکت کردند.
در اوایل ماه جاری، بسام مولوی، وزیر کشور موقت، که وزارت کشور او بر انتخابات نظارت می‌کند، گفت لبنان آماده برگزاری انتخابات به موقع شهرداری است و وی از اتحادیه اروپا و سازمان ملل کمک مالی دریافت کرده است تا بار بودجه کم کشور را کاهش دهد.
اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد از کشور بحران زده خواسته اند که انتخابات را در زمان مقرر برگزار کند. با این حال، قانونگذاران هنوز پیش نویس قانونی را تصویب نکرده اند که پیش نویسی را برای وزارت کشور تضمین کند.
الیاس بوصعب، نایب رئیس مجلس در جلسه کمیته پارلمانی درباره بودجه گفت که برگزاری رای به موقع “غیرممکن” است و افزود که نماینده مولوی به نمایندگان گفته است که علیرغم ادعای وزیر کشور نمی توانند این بودجه را تامین کنند.
آخرین انتخابات شهرداری لبنان در سال 2016 شاهد حضور کم رأی دهندگان بود. در بیروت، رسانه های محلی از مشارکت 20 درصدی رای دهندگان خبر دادند، در حالی که 48 درصد از رای دهندگان در بعلبک نزدیک مرز سوریه رای خود را به صندوق انداختند.
در سیستم تقسیم قدرت مبتنی بر فرقه لبنان، شهروندان فقط به طور مستقیم در انتخابات پارلمانی و شهرداری رأی می دهند. نمایندگان پارلمان که به طور مساوی بین فرقه‌های مسلمان و مسیحی تقسیم شده‌اند، به یک رئیس‌جمهور مسیحی مارونی رای می‌دهند، که سپس در کنار آنها برای آوردن نخست‌وزیر مسلمان سنی مذاکره می‌کند. رئیس مجلس یک مسلمان شیعه است.