نزدیکی سوریه با تونس پیشرفت می کند: نزدیکی سوریه با تونس و عربستان سعودی پیشرفت می کند

بیروت: رسانه های دولتی روز چهارشنبه گزارش دادند که سوریه سفارت خود را در تونس بازگشایی می کند، در حالی که دیپلمات ارشد سوریه در سفر به عربستان سعودی به دنبال بازگرداندن روابطی است که بیش از یک دهه است که قطع شده است.
تونس پس از قطع روابط در سال 2012، به آخرین کشور عربی تبدیل شد که روابط دیپلماتیک خود را با سوریه برقرار کرد. قیس سعید، رئیس جمهور تونس در اوایل این ماه اعلام کرد که به وزارت خارجه این کشور دستور داده است تا سفیر جدیدی در سوریه منصوب کند.
به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه سانا، در بیانیه مشترک وزارت خارجه دو کشور روز چهارشنبه اعلام شد که اقدام وی برای تعیین سفیر جدید در سوریه متقابلاً توسط دولت سوریه انجام شد.
این اعلام آخرین روند منطقه‌ای نزدیک شدن به این کشور جنگ‌زده بود که از زمان زمین‌لرزه عظیم 6 فوریه در ترکیه و سوریه و برقراری مجدد روابط بین عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین سرعت گرفت.
سوریه به طور گسترده ای مورد طرد شد دولت های عربی به دلیل سرکوب وحشیانه رئیس جمهور سوریه بشار اسد بر معترضان و بعداً غیرنظامیان در یک قیام تبدیل به جنگ داخلی شد که در سال 2011 آغاز شد. فروپاشی روابط با بیرون راندن سوریه از اتحادیه عرب به اوج خود رسید. تونس در سال 2012 سفارت خود را در دمشق تعطیل کرد.
در اوایل سال جاری، اسد از عمان و امارات متحده عربی، دو کشوری که از جنگجویان تلاش برای سرنگونی دولت او حمایت کرده بودند، دیدار کرد. گزارش ها حاکی از آن است که دولت سوریه در حال مذاکره با عربستان سعودی برای بازگشایی سفارت های این کشور در دمشق و ریاض است.
رسانه دولتی سوریه گزارش داد که هیئتی به ریاست وزیر امور خارجه سوریه روز چهارشنبه برای گفتگو در مورد روابط دوجانبه بین دو کشور وارد عربستان سعودی شد که اولین دیدار از این نوع از سال 2012 است.
رسانه های دولتی عربستان سعودی گزارش دادند که فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه مورد استقبال ولید الخریجی معاون وزیر خارجه این کشور قرار گرفت. در این نشست “تلاش ها برای دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه که وحدت، امنیت و ثبات سوریه را حفظ کند، بازگشت آوارگان سوری به وطن خود را تسهیل کند و ارسال کمک های بشردوستانه به مناطق آسیب دیده در سوریه را تضمین کند.”
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت که عربستان سعودی میزبان نشست بعدی اتحادیه عرب در ماه مه است، جایی که اکثر کشورها امیدوارند عضویت سوریه را بازگردانند.