محسن فخری زاده: افراد مسلح برجسته دانشمند هسته ای ایران را در کمین ترور کردند و بحران جدیدی را به وجود آوردند

دانشمند ارشد هسته ای ایران ، که مدتها توسط اطلاعات آمریكا و اسرائیل به عنوان شخصیت اصلی تلاش پنهان برای طراحی كلاهك اتمی شناخته می شد ، روز جمعه در حالی كه وی و محافظانش به خارج از تهران ، ایران سفر می كردند ، در شلیك كنار جاده اصابت كرد و كشته شد.
برای دو دهه ، دانشمند ، محسن فخری زاده، نیروی محرکه آنچه مقامات آمریکایی و اسرائیلی به عنوان برنامه مخفیانه سلاح های هسته ای ایران توصیف می کردند ، بود. و بر اساس ارزیابی های اطلاعاتی ایالات متحده و اسناد هسته ای ایران توسط اسرائیل که تقریباً سه سال پیش توسط اسرائیل به سرقت رفته بود ، کار وی پس از اینکه رسماً فشار ایران برای تولید بمب در سال 2003 منحل شد ، ادامه یافت.
یک مقام آمریکایی – به همراه دو مقام اطلاعات دیگر – گفت که اسرائیل عامل حمله به این دانشمند است. مشخص نبود كه آمریكا چه مقدار از عملیات را از قبل می دانسته است ، اما این دو كشور نزدیكترین متحدان هستند و مدتهاست كه در مورد ایران ، كه اسرائیل قوی ترین تهدید خود می داند ، اطلاعات مشترک داشته اند.
مقامات ایرانی که همیشه بر این عقیده بودند که اهداف هسته ای آنها برای اهداف صلح آمیز است نه سلاح ، با ابراز خشم و انتقام از این ترور ، آن را عملی تروریستی و جنگ افروزانه خواندند که آنها را سریع قاتلان اسرائیلی و آمریکا مقصر دانستند.
کاخ سفید ، سیا و مقامات اسرائیلی از اظهار نظر در این باره خودداری کردند. اما ترور فخری زاده – تنها 10 ماه پس از آنكه آمریكا در حمله هواپیمای بدون سرنشین در عراق ، مدیر برنامه ریزی امنیتی ایران را به قتل رساند – می تواند برنامه های “جو بایدن” رئیس جمهور منتخب را برای فعال سازی مجدد توافق هسته ای 2015 بین ایران و شش ملت دیگر بسیار پیچیده كند ، که فعالیتهای هسته ای ایران را محدود کرد.
تیم انتقال بایدن هیچ توضیحی در مورد ترور ندادند.
دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریكا در سال 2018 از توافق هسته ای خارج شد ، و دستاورد سیاست خارجی برجسته خود ، باراك اوباما ، را جدا كرد و ایالات متحده را از متحدان غربی كه سعی در حفظ توافق داشتند ، جدا كرد. از آن زمان به بعد ، ایران یک بار دیگر افزایش ظرفیت هسته ای خود را آغاز کرد ، با این استدلال که متعهد به توافق هسته ای نیست زیرا ایالات متحده به تعهدات خود پایبند است.
ترور فخری زاده ویژگی های یک عملیات دقیقاً به موقع را داشت. رسانه های دولتی ایران اعلام کردند افراد مسلح در حالی که جاده اتومبیل وی در حال عبور از شهر حومه آبسارد ، منطقه معروف به یک فرار بوکولیک با کوههای باشکوه در حدود 40 مایلی شرق تهران بود ، منتظر جاده بودند و حمله کردند.
تصاویر منتشر شده توسط دولت های دولتی و رسانه های اجتماعی از پیامدهای حمله نشان داد که وسیله نقلیه دانشمند ، یک SUV سیاه و سفید ، با شیشه جلو اتومبیل خود از گلوله ها شکسته و شیشه های جانبی منفجر شده است. رگه های خون و خرده شیشه و فلز در جاده پراکنده شده بود.
پس از حمله 3 ژانویه که قاسم سلیمانی ، ژنرال ایرانی که نیروی نخبه قدس سپاه پاسداران را اداره می کرد ، اعتراضات در بیرون ساختمانهای دولتی در تهران را به دنبال انتقام جویی کرد.
محمدجواد ظریف ، وزیر خارجه ایران ، در توئیتر نوشت: “تروریست ها امروز یک دانشمند برجسته ایرانی را به قتل رساندند.” “این بزدلی – با نشانه های جدی از نقش اسرائیل – جنگ طلبی ناامیدانه ای را برای عاملان این امر نشان می دهد.”
ظریف ، که درباره توافق هسته ای ایران مذاکره کرد و همچنان یکی از چهره های شناخته شده ایران است ، در این پست گفت که جامعه جهانی باید “به دو استاندارد شرم آور خود پایان دهد و این عمل ترور دولت را محکوم کند.”
بریگ ژنرال محمد باقری ، رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران ، در بیانیه ای گفت که “ما تا زمان ردیابی و انتقام از افرادی که مسئول ترور شهید فخری زاده هستند ، آرام نخواهیم بود.”
جمعه شب ، ایران نامه ای به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرد آنتونیو گوترش، آنچه “حمله تروریستی” نامید را محکوم کرد و هشدار داد که این کشور “حقوق خود را برای اتخاذ کلیه اقدامات لازم برای دفاع از مردم خود و تأمین منافع خود محفوظ می دارد.”
پیش بینی نتایج دقیق ناشی از قتل دشوار است. ایران تضعیف شده ، تنها در سال گذشته دو شخصیت مشهور نظامی و هسته ای خود را از دست داده است ، ممکن است مشتاق مذاکرات جدید با دولت بایدن باشد.
هنوز هم ممکن است ترورهای دوقلو چاه را مسموم کرده باشد. تندروها در ایران می توانند این استدلال را به دست آورند که آنها نمی توانند در مقابل فشارهای خارجی خم شوند و باید به خاطر فخری زاده ، که آنها اعلام کرده اند به شهادت رسیده اند ، تلاش خود را برای مقاومت در برابر غرب دو برابر کنند.
جان برنان ، مدیر سابق سیا در زمان اوباما ، در یک توییت این قتل را “یک عمل جنایتکارانه و بسیار بی پروا” خواند. وی نوشت ، “این خطر تلافی جویانه مرگبار و دور جدیدی از درگیری های منطقه ای است” ، و از ایران خواست “منتظر بازگشت رهبر مسئول آمریكا” باشد و در مقابل وسوسه های عقب نشینی مقاومت كند.
پنتاگونمایکل پ. مولروی ، مقام ارشد پیشین سیاست خاورمیانه ، گفت که مرگ فخری زاده “عقب گرد برنامه هسته ای ایران” بود. وی خاطرنشان کرد که این دانشمند “همچنین یک افسر ارشد در بود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و این تمایل ایران برای پاسخگویی با زور را بزرگ خواهد کرد. ”
مشخص نبود که آیا وزیر امور خارجه مایک پمپئو ، یکی از پر سر و صداترین شاهین های ایران در دولت ، هفته گذشته هنگام دیدار با بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل ، هشدارهای قبلی درباره برنامه های اسرائیل داده شده است یا خیر.
اما برخی از مقامات آمریکایی استدلال کردند که مرگ فخری زاده ، آخرین مورد از این قبیل قتل های برجسته ترین دانشمندان هسته ای ایران که قدمت آن به دوازده سال پیش می رسد ، پیام ترسناک سایر دانشمندان برجسته کشور را که در این برنامه کار می کنند ، تقویت می کند: از سر محافظت شده نمی توان محافظت کرد ، همچنین شخص دیگری نمی تواند محافظت شود.
همچنین مشخص نیست که این کشتار چقدر باعث عقب ماندن برنامه ایران است. فخری زاده پیش زمینه و نظارتی برای درک چالش های فیزیک و سیاست برنامه هسته ای ایران داشت.
اما ایران از ترور دانشمندان سطح پایین تر و از حملات سایبری در سال 2007 تا 2010 در سایت تولید سوخت هسته ای در نطنز ، عملیاتی مشترک اسرائیل و ایالات متحده با نام “بازی های المپیک” بهبود یافت. این عملیات ایران را حدود یک سال عقب انداخت.
کشته شدن فخری زاده تنها دو هفته پس از آن صورت گرفت که مقامات اطلاعاتی تأیید کردند که دومین رهبر عالی القاعده توسط قاتلان اسرائیلی با موتور سیکلت در 7 آگوست به دستور ایالات متحده در خیابان های تهران کشته شد.
شخص القاعده ، عبدالله احمد عبدالله ، توسط شخص ابو محمد المصری نامزد شد و متهم شد كه وی یكی از طراحان حملات مرگبار سال 1998 به دو سفارتخانه آمریكا در آفریقای شرقی است. وی به همراه دخترش میریام ، بیوه پسر حمزه بن لادن پسر اسامه بن لادن کشته شد.
اما این مقام القاعده خارجی بود. فخری زاده یک قهرمان ملی ، یک شخصیت مقاومت در برابر غرب و نمادی از اصرار آن بود که ایران نمی تواند فناوری هسته ای خود را داشته باشد.
ایران هرگز موافقت نکرد با درخواست آژانس انرژی هسته ای بین المللی ، ناظر هسته ای سازمان ملل متحد ، به بازرسان سازمان ملل اجازه دهد تا از فخری زاده س questionال کنند ، گفت او یک دانشگاهی است که در دانشگاه امام حسین تهران سخنرانی می کند.
فخری زاده یک دانشگاهی بود ، اما مجموعه ای از گزارش های طبقه بندی شده ، به ویژه ارزیابی طولانی 2007 که توسط CIA برای دولت جورج دبلیو بوش انجام شد ، گفت که این نقش علمی یک داستان پوششی است. در سال 2008 ، نام وی به لیستی از مقامات ایرانی اضافه شد که دارایی آنها توسط ایالات متحده دستور مسدود شده بود
در همان سال ، فعالیت های وی در جلسه توجیهی طبقه بندی نشده توسط بازرس ارشد آژانس انرژی هسته ای فاش شد. بعداً مشخص شد که وی آنچه ایرانیان پروژه های 110 و 111 می نامیدند را اجرا می کند – تلاشی برای مقابله با دشوارترین مشکلاتی که طراحان بمب در ایجاد کلاهکی به اندازه کافی کوچک برای قرار گرفتن در بالای موشک با آن روبرو می کنند و باعث می شود از سختی های ورود مجدد در جو زنده بماند. .
او سالها از چشم دور ماند. اما یک عملیات اسرائیلی در اوایل سال 2018 که یک انبار پر از اسناد ایرانی در مورد “پروژه آمد” را به سرقت برد ، چیزی که ایرانیان 20 سال پیش آن را سلاح هسته ای می نامیدند ، شامل اسنادی در مورد فخری زاده بود و حداقل یک دست نوشته توسط وی ، اسرائیلی ها ادعا می کردند.
اندکی بعد ، نتانیاهو هنگام توصیف عملیات مخفی اسرائیل برای تصرف بایگانی ، فخری زاده را در یک سخنرانی تلویزیونی جدا کرد. وی اتهاماتی را در مورد هدف تحقیقات هسته ای خود دروغ گفته بود و وی فخری زاده را به عنوان رهبر برنامه آماد معرفی کرد.
ایران گفت ارائه نتانیاهو داستانی است.
مقامات اسرائیلی ، بعداً توسط مقامات اطلاعاتی آمریكا كه بایگانی را مورد بررسی قرار دادند ، مورد حمایت قرار گرفتند ، گفتند كه این دانشمند عناصر برنامه را حتی پس از آنكه ظاهراً كنار گذاشته شد ، زنده نگه داشته است. نتانیاهو استدلال کرد که این سازمان اکنون به صورت مخفیانه توسط سازمانی در وزارت دفاع ایران موسوم به SPND اداره می شود. وی افزود: “از شنیدن اینکه SPND توسط همان شخصی که پروژه آماد ، دکتر فخری زاده را رهبری می کند ، تعجب نخواهید کرد.”
این ترور در حالی صورت می گیرد که تنشهای بسیار شدیدی بین ایران و دولت ترامپ افزایش یافته است. ترامپ پس از هشدار دستیارانش مبنی بر اینکه ممکن است در هفته های آخر ریاست جمهوری خود به درگیری گسترده تری تبدیل شود ، از حمله به ایران منصرف شد.
ترامپ از مشاوران ارشد در یک دفتر بیضی جلسه 12 نوامبر آیا او گزینه هایی برای اقدام علیه سایت اصلی هسته ای ایران در نطنز در هفته های آینده دارد یا خیر. روزها بعد ، پمپئو در آخرین سفر خود در آنجا که در آن دفتر بود ، از اسرائیل دیدار کرد.
چنین اعتصابی در آستانه دولت جدید می تواند روابط با ایران را تا حدی مسموم کند که مذاکره برای بازسازی توافق هسته ای یا سخت گیری مفاد آن غیرممکن باشد.
از آنجا که ترامپ وزیر دفاع ، مارك اسپر و سایر دستیاران ارشد پنتاگون را در اوایل ماه جاری بركنار كرد ، وزارت دفاع و سایر مقامات امنیت ملی به طور خصوصی ابراز نگرانی كرده اند كه آیا رئیس جمهور می تواند عملیات آشكار یا پنهانی علیه ایران یا سایر دشمنان را در پایان دوره وی برخی دیگر گفته اند که نتانیاهو ، که در لحظات مختلف در آستانه حمله به تأسیسات هسته ای ایران قرار داشته است ، ممکن است در حالی که ترامپ هنوز روی کار است ، اقدام کند.
در حالی که مشاوران ارشد ترامپ – از جمله پمپئو و ژنرال مارک آ. میللی ، رئیس ستاد مشترک ارتش – علیه حمله نظامی علیه ایران استدلال می کردند ، مقامات و فرماندهان عالی رتبه آمریكایی هنوز درباره آنچه كه آنها اقدامات بدخیم ایران می نامند هشدار می دهند.
در ایران ، برخی از مقامات و مفسران اذعان داشتند که فقدان فخری زاده خلا significant قابل توجهی را در پیگیری این کشور برای دستیابی به علوم هسته ای ایجاد کرده است ، اما قول دادند که جلوی آن گرفته نشود. برخی دیگر نیز ابراز نگرانی از آنچه ظاهراً یک سوراخ خمیازه ای امنیتی بود و به گفته آنها به عوامل اسرائیلی اجازه نفوذ در ایران را داده بود.
“اسرائیل در اینجا به شیوه ای بد اردو زده است. حوادث اخیر امسال این موضوع را روشن می کند. ”، معاون سابق رئیس جمهور ، محمد علی ابطحی ، در توییتر گفت. “استراتژی امنیتی ایران باید یافتن جاسوسان و مخبران موساد باشد.”