قطر فعلاً عادی سازی روابط اسرائیل را منتفی دانسته است

رم: قطروزیر امور خارجه روز جمعه گفت که کشورش همچنان به ایجاد یک کشور فلسطین با پایتخت خود متعهد است شرق بیت المقدسو این پیشرفت در آن جبهه باید “هسته اصلی” هر توافق برای عادی سازی روابط با اسرائیل باشد.
شیخ گفت: “اکنون نمی بینم که عادی شدن قطر و اسرائیل برای مردم فلسطین ارزش افزوده است.” محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در گفتگوی سالانه مدیترانه ایتالیا گفت.
این گمانه زنی ها وجود داشت که قطر – که در حال حاضر با اسرائیل در زمینه کمک به نوار غزه همکاری می کند – ممکن است کشور عربی بعدی باشد که بعد از امارات متحده عربی ، بحرین و سودان در اوایل سال جاری روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل برقرار کرد.
اما وزیر امور خارجه گفت قطر همچنان به ابتکار صلح عربی 2002 متعهد است ، كه در آن كشورهای عربی اسرائیل را در ازای خروج از مناطق اشغالی در جنگ 1967 و ایجاد كشور فلسطین در این کشور به رسمیت می شناسند. بانک غرب، غزه و بیت المقدس شرقی.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که کشورش برای کمک به غزه ، جایی که گروه مبارز اسلامی حماس قدرت را از نیروهای رقیب فلسطینی در دست گرفت ، با اسرائیل “رابطه کاری” دارد.
وی گفت: “اما برای عادی سازی كامل ، من معتقدم كه (مسئله فلسطین) باید هسته اصلی هر توافق عادی سازی بین قطر و اسرائیل باشد.”
کمک های ثروتمند خلیج فارس به غزه باعث ایجاد یک حلقه نجات برای این سرزمین شده است که از زمان به قدرت رسیدن حماس تحت محاصره فلج کننده اسرائیل و مصر قرار دارد. این نیز یکی از عناصر اصلی در یک آتش بس متزلزل و غیررسمی بوده است که از بروز هرگونه درگیری در سالهای اخیر جلوگیری کرده است. اسرائیل و حماس سه جنگ انجام داده اند – جنگ اخیر در سال 2014 – و همچنین تعداد بیشماری درگیری های کوچکتر.
توافق نامه های عادی سازی با اسرائیل ، با میانجیگری ایالات متحده ، به عنوان یک موفقیت بزرگ در نظر گرفته شد خاورمیانه دیپلماسی
اما فلسطینی ها این توافق نامه ها را به عنوان خیانت محکوم کردند زیرا آنها در حمایت عرب از اهداف خود ، که منبع اصلی اهرم فشار در هر مذاکرات صلح در آینده است ، یک فرسایش عمده را به وجود آوردند.