عراق میدان تحریر ، کانون شورش در بغداد را بازگشایی کرد

بغداد: مقامات عراقی بازگشایی شدند بغدادمیدان تحریر و پل الجمهوریه روز شنبه ، به طور نمادین بیش از یک سال تظاهرات در کانون های یک جنبش اعتراضی ضد دولتی به پایان رسید.
چادرهای معترض در میدان تحریر برچیده شده اند ، که اکنون دوباره توسط اتومبیل ها حلقه زده شده است و دیوارهای بتونی برجسته ای که برای بسته شدن پل الجمهوریه در آن طرف استفاده می شود دجله رودخانه برداشته شده است.
میدان تحریر و یادبود عظیم آزادی آن در قلب جنبشی قرار گرفت که صدها هزار عراقی را در اکتبر 2019 گرد هم آورد و ماه ها پایتخت و جنوب عراق را فلج کرد.
پل الجمهوریه منتهی به منطقه بسیار مستحکم سبز – جایی که دفاتر دولتی ، پارلمان و سفارت ایالات متحده در آن مستقر هستند – نقطه درگیری در جریان اعتراضات بود.
درگیری با نیروهای امنیتی در طی این شورش حدود 600 کشته و 30،000 زخمی برجای گذاشت ، اکثریت قریب به اتفاق تظاهرکنندگان.
کمال جبار ، یکی از چهره های جنبش موسوم به “گفت:” بازگشایی این مکان ها به معنای پایان شورش نیست. “انقلاب اکتبر
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: “معترضین در نبردی شکست خورده اند ، اما جنبش دوام آورده و اکنون برای ایجاد سازمانهای سیاسی در تلاش است.”
این جنبش خواستار مشاغل ، خدمات اساسی ، بازنگری کلی طبقه حاکم و پایان دادن به فساد بود.
اما به دلیل بروز تنش هایی بین دشمنان عظیم ، حرکت خود را از دست داد و در بهار متوقف شد. ایالات متحده و ایران در خاک عراق و بیماری همه گیر Covid-19.
این اعتراضات به نخست وزیر کمک کرد مصطفی الکادمی در ماه مه ، اما او هنوز اصلاحات عمده ای انجام نداده است.
اقدامات قفل شده برای مهار ویروس و سقوط قیمت نفت باعث شد اوج عراق در بدترین رکود اقتصادی قرار گیرد و نرخ فقر این کشور را دو برابر کرده و به 40 درصد برساند.
در بحران ، فشار عمومی برای بازگشایی میدان تحریر و پل الجمهوریه برای سهولت در رفت و آمد در بغداد – شهری با 10 میلیون نفر جمعیت – و احیای تجارت در مرکز دومین پایتخت پرجمعیت جهان عرب افزایش یافته است.