طیب اردوغان در آستانه مبارزه برای زندگی سیاسی نماز می خواند

استانبول: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نماز شنبه را در نماد استانبول اقامه خواهد کرد ایاصوفیه مسجد، در آستانه نبرد برای زندگی سیاسی خود در برابر یک رقیب قدرتمند سکولار.
این مرد 69 ساله از آیینی تقلید خواهد کرد سلاطین عثمانی قبل از اینکه مردان خود را در حالی که او برای رای گیری پارلمانی و ریاست جمهوری روز یکشنبه آماده می شود، به جنگ هدایت کنند.
اردوغان هرگز با اپوزیسیون پرانرژی یا متحدتر از اپوزیسیونی که توسط کمال کیلیچداراوغلو، کارمند بازنشسته دولتی و ائتلاف متشکل از شش حزب متفاوت رهبری می شود، مواجه نشده است.
رهبر ترکیه در جدا کردن رقبای خود و ایجاد اتحادیه‌های غیرمحتمل در حالی که طی 21 سال یکی پس از دیگری در انتخابات ملی پیروز شد، عالی بود.
اما حزب او که ریشه اسلامی دارد از خشم ناشی از فروپاشی اقتصادی ترکیه و سرکوب آزادی‌های مدنی در دهه دوم حکومت اردوغان در حال فروپاشی است.
شش حزب اپوزیسیون اختلافات سیاسی و فرهنگی خود را کنار گذاشته و برای تنها وظیفه بیرون راندن اردوغان با یکدیگر متحد شده اند.
آنها رسماً توسط حزب اصلی طرفدار کردهای ترکیه – گروهی که حداقل 10 درصد آرا را به خود اختصاص داده است، حمایت می شوند.
ریاضیات به نفع اردوغان جمع نمی شود و اکثر نظرسنجی ها نشان می دهد که او چند امتیاز از رقیب سکولار خود عقب است.
کیلیچداراوغلو اکنون ناامیدانه در تلاش است تا آستانه 50 درصد را بشکند و از دور دوم انتخابات در 28 مه که می تواند به اردوغان فرصتی برای سازماندهی مجدد و چارچوب مجدد بحث را بدهد، اجتناب کند.
قلیچداراوغلو در یک گردهمایی در آنکارا گفت: “آیا شما آماده اید که دموکراسی را به این کشور بیاورید؟ برای آوردن صلح به این کشور؟ قول می دهم، من هم آماده هستم.”
اردوغان جمعه شب در موقعیت ناخوشایندی قرار گرفت و از او پرسیده شد که اگر شکست بخورد چه کاری انجام خواهد داد.
رهبر کهنه‌کار زمزمه کرد و متعهد شد که به رای احترام بگذارد.
او گفت: «این یک سؤال بسیار احمقانه است.
ما در ترکیه از راه‌های دموکراتیک و با تأیید مردم خود به قدرت رسیدیم. اگر مردم ما نظر خود را تغییر دهند، آنچه را که دموکراسی می‌خواهد انجام می‌دهیم».
مسیر مبارزات انتخاباتی او برای انتخاب مجدد، او را شنبه به صحنه یکی از بحث انگیزترین تصمیمات حکومت اخیرش خواهد برد.
ایاصوفیه به عنوان یک کلیسای جامع بیزانسی ساخته شد – زمانی بزرگترین کلیسای جهان – قبل از اینکه توسط عثمانی ها به مسجد تبدیل شود.
زمانی که مصطفی کمال آتاتورک یک ترکیه سکولار پس از عثمانی را در سال 1923 ایجاد کرد، به موزه تبدیل شد.
تصمیم اردوغان برای تبدیل مجدد آن به مسجد در سال 2020، جایگاه قهرمان او را در میان حامیان مذهبی‌اش مستحکم کرد و به افزایش نارضایتی غرب از حکومت او کمک کرد.
اردوغان روز شنبه در یک تظاهرات در استانبول گفت: «تمام غرب عصبانی شدند — اما من این کار را کردم.
اردوغان مضامین مذهبی را بازی کرده و از جنگ های فرهنگی برای تقویت پایگاه محافظه کار و ملی گرای خود استفاده کرده است.
او اپوزیسیون را لابی «حامی دگرباشان جنسی» می‌داند که از شبه‌نظامیان غیرقانونی کرد دستور می‌گیرد و توسط غرب حمایت مالی می‌شود.
به نظر می رسد که هدف از این پیام تند، دور کردن ذهن رأی دهندگان از وخیم ترین بحران اقتصادی ترکیه در تمام دوران حکومت او باشد.
نرخ تورم رسمی سالانه در سال گذشته به 85 درصد رسید. اقتصاددانان فکر می‌کنند که رقم واقعی می‌توانست بسیار بالاتر باشد و تئوری‌های مالی غیرمتعارف اردوغان را مقصر بحران می‌دانند.
قلیچداراوغلو متعهد شد که بلافاصله پس از تصدی مسئولیت، آنها را کنار بگذارد.
اما گنگ بودن انتخابی که در مقابل 64 میلیون رای دهنده ترکیه قرار دارد، با تنش های فزاینده و نگرانی های مداوم در مورد اینکه اردوغان در صورت شکست در یک رای محدود چه خواهد کرد، همراه است.
کیلیچداراوغلو پس از دریافت آنچه حزبش به عنوان تهدیدی معتبر علیه جانش توصیف کرد، در دو راهپیمایی خود در روز جمعه جلیقه ضد گلوله پوشید.
او یک سخنرانی کوتاه غیرمشخصه در شب در آنکارا ایراد کرد که در ابتدا توسط ستاد انتخاباتی او پخش شد.
اکرم امام اوغلو، رقیب قلیچداراوغلو – شخصیت محبوبی که در انتخابات بحث‌برانگیز شهرداری استانبول در سال 2019 متحد اردوغان را شکست داد – چند روز قبل در حین بازدید از قلب محافظه‌کار ترکیه مورد حمله قرار گرفت.
مقامات ترکیه تحقیقات رسمی را آغاز کردند و تعدادی دستگیر شدند.
اما چند تن از مقامات ارشد حزب حاکم اردوغان، شهردار استانبول را به تحریک این حادثه متهم کردند.
این رای گیری شامل مناطق جنوب شرقی می شود که در پی زمین لرزه فوریه که جان بیش از 50000 نفر را گرفت، ویران شده است.
سطح خشم در این مناطق به طور سنتی طرفدار اردوغان نیز می تواند به تغییر نتیجه یکشنبه کمک کند.
دیبر شیمسک، یکی از ساکنان شهر آنتاکیا که در این فاجعه آسیب زیادی دیده است، گفت: «ما از رای دادن در میان آوار خوشحال نیستیم، اما می خواهیم دولت تغییر کند.