طالبان: گروه مدافع می گوید که ایران و طالبان در مرز با افغانستان با شنیدن صدای تیراندازی می جنگند.

دبی: طبق گزارش ها، طالبان و ایران روز شنبه در مرز جمهوری اسلامی با افغانستان با یکدیگر تیراندازی کردند، زیرا تنش ها بر سر حق آب بین دو کشور افزایش یافته است. نه رسانه های دولتی ایران و نه رسانه های تحت کنترل طالبان در افغانستان جنگ در مرز ایران را تایید نکردند. سیستان و استان بلوچستان و ولایت نیمروز افغانستان.
گروه مدافع حل واش که در مورد مسائل استان عمدتا سنی نشین سیستان و بلوچستان گزارش می دهد، به نقل از ساکنان این منطقه جنگ را از صبح شنبه آغاز کرد. این گروه جنگ را در نزدیکی ولسوالی کانگ نیمروز آغاز کرد و گفت که برخی از مردم این منطقه از خشونت گریخته اند.
ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، ظاهراً از منطقه، شامل صدای شلیک مسلسل در دوردست است. حلواش بعداً تصویری از بقایای گلوله خمپاره را منتشر کرد و گفت که “از سلاح های سنگین و خمپاره استفاده می شود.”
درگیری آشکار در زمان رئیس جمهور ایران رخ می دهد ابراهیم رئیسی اوایل ماه جاری به طالبان هشدار داد که حقوق آب ایران در مورد رودخانه هلمند را نقض نکنند. اظهارات رئیسی بیانگر برخی از قوی ترین اظهارات در مورد نگرانی های طولانی مدت در مورد آب در ایران بود.
به گفته سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد، خشکسالی حدود 30 سال است که در ایران یک مشکل بوده است، اما در دهه گذشته بدتر شده است. سازمان هواشناسی کشور می‌گوید هم‌اکنون ۹۷ درصد از کشور با سطحی خشکسالی مواجه است.
به گفته یک مقام وزارت خارجه افغانستان، امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه طالبان پیش از این روز شنبه با نماینده ایران در افغانستان دیدار کرد تا در مورد حقوق آب رودخانه هیرمند گفتگو کند. ضیاء احمد. خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، این دیدار را تایید کرد و گفت: “مسائل بین دو کشور از طریق گفت وگو بهتر حل خواهد شد.”
اما تنش ها در غیر این صورت افزایش یافته است. ویدیوی دیگری که در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شد ظاهراً نشان می‌دهد که درگیری با نیروهای ایرانی و طالبان در حالی که کارگران ساختمانی ایرانی تلاش می‌کنند تا مرز بین دو کشور را تقویت کنند.
در روزهای اخیر، حساب‌های آنلاین طرفدار طالبان نیز ویدیویی را با آهنگی به اشتراک گذاشته‌اند که از سرپرست وزارت دفاع می‌خواهد در برابر ایران بایستد.