طالبان پیام صوتی نادر را به اشتراک می گذارند: طالبان پیام صوتی نادری را از رهبر عالی به اشتراک می گذارند

کابل: طالبان یک پیام صوتی نادر از رهبر عالی خود به اشتراک گذاشته است که می گوید عدالت ابزاری برای بقای دولت افغانستان است.
هیبت الله آخوندزادهیک محقق اسلامی تقریباً هرگز در انظار عمومی ظاهر نمی شود و به سختی مرکز طالبان در ولایت جنوبی قندهار را ترک می کند.
او اطراف خود را با دیگر علما و متحدان دینی احاطه کرده است که مخالف تحصیل و کار برای زنان هستند. تنها یک عکس شناخته شده از او وجود دارد که سال ها قدمت دارد.
آخوندزاده از زمان تسلط طالبان در آگوست 2021 تا کنون تنها یک بار برای سخنرانی در جمع روحانیون به کابل سفر کرده است، اگرچه او در پوشش رسانه ای در این مراسم بسته نشان داده نشد و با پشت به حضار ظاهر شد.
آخوندزاده در پیام صوتی خود که روز چهارشنبه توسط ذبیح الله مجاهد سخنگوی اصلی طالبان در توییتر به اشتراک گذاشته شد، گفت که عدالت ابزاری برای بقای دولت است.
آخوندزاده می گوید: «اما اگر عدالت نباشد و ظلم و خودخواهی و قتل و انتقام و کشتار بدون دادگاه باشد، این مملکت خراب می شود. با تصمیم درست علمای دین و اجرای صحیح آن توسط حکومت می توان از این ظلم جلوگیری کرد.»
آسوشیتدپرس نتوانسته است به طور مستقل تأیید کند که صدای پیام صوتی مربوط به آخوندزاده است.
مجاهد در توییت خود هیچ اطلاعاتی در مورد محل ضبط پیام، زمان و دلیل انتشار پیام نداد. سخنگوی بلافاصله در دسترس نبود تا به سوالات مربوط به این کلیپ پاسخ دهد.
احمد راشد، روزنامه‌نگار مقیم پاکستان، که چندین کتاب در مورد طالبان نوشته است، گفت که هیچ زمینه‌ای برای این کلیپ وجود ندارد و به هیچ یک از مسائلی که طالبان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مانند حقوق زنان و بحران انسانی عمیق‌تر در کشور، پرداخته نشده است.
رشید گفت: «او چیزی را انتخاب کرده است که برای طالبان مهم است، اما به کل جمعیت بی ربط است. “به نظر می رسد هدف سیاسی برای این کلیپ وجود ندارد. شنیدن از او بسیار غیرعادی است. مردم روزهای آینده در مورد این موضوع گیج خواهند شد زیرا از زمانی که او در قدرت بوده است خود را کنار گذاشته است.”
در ماه ژانویه، مجاهد در توییتی نوشت که آخوندزاده با علمای دینی از استان های مختلف ملاقات کرد. وی همچنین در توئیتی درباره دیدار بهمن ماه رهبر با فرماندهان و دیگر مقامات عالی رتبه امنیتی نوشت.
به نظر می رسد آخوندزاده در جهت دهی به سیاست داخلی دست قوی تری می گیرد. به دستور او از قندهار بود که طالبان زنان و دختران را پس از صنف ششم از ورود به دانشگاه ها و مکاتب منع کردند و زنان افغان را از کار در سازمان های غیردولتی و سازمان ملل منع کردند.
او در سال 2016 پس از کشته شدن سلف وی ملا اختر محمد منصور در پاکستان، به عنوان رهبر طالبان معرفی شد.