شماره 2 القاعده ، متهم در حملات سفارت ایالات متحده ، مخفیانه در ایران کشته شد

واشنگتن: دومین رهبر عالی القاعده ، متهم به یکی از طراحان حملات مرگبار 1998 به سفارتخانه های ایالات متحده در آفریقا ، در ایران سه ماه پیش ، مقامات اطلاعاتی تایید کرده اند.
عبدالله احمد عبدالله ، که توسط نامزد ابو محمد المصری رفته بود ، در هفتم اوت ، سالگرد حملات سفارت ، توسط دو قاتل با موتور سیکلت در خیابان های تهران کشته شد. وی به همراه دخترش میریام ، بیوه پسر حمزه بن لادن پسر اسامه بن لادن کشته شد.
به گفته چهار نفر از مقامات ، این حمله توسط ماموران اسرائیلی به دستور ایالات متحده انجام شده است. مشخص نیست که اگر ایالات متحده ، که سالها تحرکات المصری و سایر عوامل القاعده در ایران را ردیابی می کرد ، چه نقشی را ایفا می کرد.
این قتل در چنین دنیای دسیسه های سیاسی و جاسوسی ضد تروریستی رخ داد که مرگ المصری شایعه شده بود اما تاکنون هرگز تأیید نشده بود. به دلایلی که هنوز مبهم است ، القاعده مرگ یکی از رهبران برجسته خود را اعلام نکرده است ، مقامات ایرانی آن را پوشانده اند و هیچ کشوری علنا ​​مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.
المصری که حدود 58 سال داشت ، یکی از رهبران بنیانگذار القاعده بود و تصور می شد که پس از رهبر فعلی آن ، ایمن الظواهری ، در صف اول هدایت سازمان باشد.
وی که مدتها در لیست تروریست های تحت تعقیب FBI قرار داشت ، به جرم جنایات مربوط به بمب گذاری در سفارت های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا، که منجر به کشته شدن 224 نفر و زخمی شدن صدها نفر شد. FBI برای اطلاعات منجر به دستگیری وی 10 میلیون دلار جایزه پیشنهاد داد و از روز جمعه ، عکس او هنوز در لیست افراد تحت تعقیب بود.
گزارش ضد تروریسم سازمان ملل که در ماه ژوئیه منتشر شد ، هر چند القاعده در سالهای اخیر تحت الشعاع دولت اسلامی تحت الشعاع قرار گرفته است ، اما همچنان مقاوم است و در سراسر جهان وابسته فعال است.
برخی از تحلیل گران آمریکایی گفتند که مرگ المصری ارتباط بین یکی از آخرین رهبران اصلی القاعده و نسل فعلی مبارزان اسلامگرا را که پس از مرگ بن لادن در سال 2011 بزرگ شده اند ، قطع خواهد کرد.
نیکلاس جی راسموسن ، مدیر سابق مرکز ملی ضد تروریسم ، گفت: “اگر واقعیت داشته باشد ، این ارتباط بین القاعده مدرسه قدیمی و جهاد مدرن را بیشتر قطع می کند.” “این فقط به تجزیه و تمرکززدایی جنبش القاعده کمک می کند.”