شاهزاده سعودی در نشست بحرین به شدت از اسرائیل انتقاد می کند

دوبای: یک شاهزاده برجسته سعودی روز یکشنبه در نشست امنیتی بحرین که از راه دور وزیر خارجه اسرائیل در آن شرکت داشت ، به شدت اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد.
شاهزاده ترکی الفیصل ، که رهبری آن را بر عهده داشت اطلاعات سعودی برای بیش از دو دهه و به عنوان سفیر در ایالات متحده و انگلیس ، هشدار داد که هر گونه معاملات عادی سازی برای کمک به فلسطینی ها برای دستیابی به کشور مستقل خود لازم است.
وی اسرائیل را به عنوان یک قدرت “استعمارگر غرب” توصیف کرد.
وی گفت اسرائیل “فلسطینیان” را در اردوگاه های کار اجباری تحت شدیدترین اتهامات امنیتی زندانی کرده است – پیر و جوان ، زن و مرد ، که بدون مراجعه به عدالت در آنجا می پوسند.
آنها هر طور که می خواهند خانه ها را خراب می کنند و هرکسی را که بخواهند ترور می کنند. ”
گرچه شاهزاده هیچ مقام رسمی ندارد ، اما موضع وی کاملاً منعکس کننده مواضع ملک سلمان است.
در مقابل ولیعهد سعودی محمد بن سلمان از تمایل بیشتر برای تعامل بی سر و صدا با اسرائیل برای مقابله با رقیب مشترک ، ایران و تقویت سرمایه گذاری خارجی در پادشاهی خبر داده است.
اظهارات شاهزاده ترکی در حالی است که همسایگان بحرین و امارات متحده عربی اخیراً به سمت عادی سازی روابط و ایجاد روابط با اسرائیل حرکت کرده اند.
عربستان سعودی اصرار کرده است که هرگونه عادی سازی بین آن و اسرائیل تنها در کنار یک توافق صلح پایدار شامل یک راه حل دو کشور برای مناقشه اسرائیل و فلسطین اتفاق می افتد.
وزیر امور خارجه اسرائیل ، گابی اشکنازی ، که بلافاصله پس از شاهزاده ترکی صحبت کرد ، گفت: “من می خواهم از اظهارات نماینده عربستان ابراز تأسف کنم.”
وی گفت: “من اعتقاد ندارم كه آنها روح و تغییرات در خاورمیانه را نشان می دهند.” (AP)