سوریه: کشورهای عرب گرد هم می آیند تا درباره پایان دادن به انزوای طولانی سوریه گفتگو کنند

ریاض: کشورهای عربی روز جمعه در جده گرد هم آمدند تا درباره پایان دادن به طلسم طولانی سوریه در بیابان دیپلماتیک، در حالی که روابط منطقه‌ای به دنبال تصمیم عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط تغییر کرده است، گفتگو کنند.
وزیران و مقامات ارشد شش کشور شورای همکاری خلیج فارس – بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی – به علاوه مصر، عراق و اردن بنا به درخواست عربستان سعودی با یکدیگر دیدار می کنند.
موضوع بحث در شهر دریای سرخ، تعلیق سوریه از اتحادیه عرب است، که زمانی که دولت بشار اسد، رئیس جمهور بشار اسد، سرکوب اعتراضات دموکراسی خواهانه را در سال 2011 آغاز کرد، اعمال شد.
با حمایت ایران و روسیه اسد بسیاری از کشورهای خاورمیانه از آن دوری می‌کنند و به خاطر جنگی که بیش از نیم میلیون نفر را کشته و حدود نیمی از جمعیت سوریه قبل از جنگ را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است، یک منفرد غربی است.
اما روز چهارشنبه فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه در آخرین نشانه از کاهش تنش ها با دمشق وارد جده شد که این اولین سفر از زمان آغاز جنگ بود.
بر اساس بیانیه عربستان سعودی در روز چهارشنبه، مقداد و همتای سعودی‌اش درباره «اقدامات لازم» برای پایان دادن به انزوای دمشق گفتگو کردند.
هرگونه توصیه برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه 22 عضوی عرب که نشست بعدی آن قرار است در ماه مه در عربستان سعودی برگزار شود، احتمالاً اعتراض پایتخت های غربی را به دنبال خواهد داشت.
خیانت کرد
آرون لوند از اندیشکده قرن بین المللی به خبرگزاری فرانسه گفت که بازسازی سوریه “پیامی به مخالفان می دهد که اسد در نهایت پیروز خواهد شد و حامیان خارجی آنها به آنها خیانت خواهند کرد.”
ساکنان ادلب در شمال سوریه که تحت کنترل شورشیان است، گفتند که از اقدامات برای بازسازی دولت اسد احساس “خیانت” کرده اند.
راما سیفو، 32 ساله که در ادلب زندگی می کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما مردمی که در شمال سوریه زندگی می کنیم، وقتی در مورد عادی سازی با اسد شنیدیم، به شدت احساس خیانت کردیم.
چگونه پس از 12 سال مبارزه و انقلاب، امروز می آیند و به او می گویند: اینجا صندلی شما در اتحادیه عرب است؟ این غیرقابل قبول است، ما واقعا احساس ناامیدی کردیم.
اما اواخر پنجشنبه، نخست وزیر قطر – از مخالفان دولت اسد – آب سردی را در مورد بازگشت احتمالی سوریه به اتحادیه عرب ریخت.
شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «هیچ چیزی پیشنهاد نشده است، همه آن حدس و گمان است.
نشست جده یکی از انبوهی از ابتکارات پس از اعلام مهم عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین در 10 مارس مبنی بر از سرگیری روابط، هفت سال پس از یک انشعاب شدید است.
همچنین روز جمعه، مبادله نزدیک به 900 اسیر از جنگ داخلی یمن بین شورشیان حوثی مورد حمایت ایران و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی هنگامی که پروازهای حامل اسیران بین مناطق تحت کنترل شورشیان و دولت حرکت می کردند، آغاز شد.
سفیر عربستان سعودی در یمن این هفته با نیروهای حوثی با هدف پایان دادن به جنگ داخلی ویرانگر که از زمان آغاز مداخله نظامی به رهبری عربستان سعودی در سال 2015 شعله ور شده است، گفتگو کرد.
بر اختلافات خلیج فارس غلبه کنید
و اواخر روز چهارشنبه، قطر غنی از گاز و بحرین، همسایه کوچک اما استراتژیک آن در خلیج فارس، با کنار گذاشتن اختلافات دیپلماتیک طولانی مدت، توافق کردند که روابط خود را دوباره برقرار کنند.
عربستان سعودی تحت حاکمیت سنی‌ها، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، و حکومت دینی شیعه ایران، مدت‌هاست که برای نفوذ در منطقه رقابت می‌کنند و یمن و قبلاً سوریه در میان درگیری‌های نیابتی آنها قرار دارند.
اما تحلیلگران می گویند عربستان سعودی اکنون در تلاش است تا منطقه را آرام کند تا به این کشور اجازه دهد تا بر پروژه های داخلی جاه طلبانه با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به انرژی خود تمرکز کند.
یک دیپلمات مستقر در ریاض که نخواست نامش فاش شود، گفت: اگرچه اتحادیه عرب تصمیمات را با اجماع اتخاذ می کند، توافق متفق القول بعید است.
این دیپلمات با اشاره به قطر به خبرگزاری فرانسه گفت: هدف این نشست غلبه بر اختلافات خلیج فارس بر سر سوریه تا حد امکان است.
این دیپلمات افزود: «سعودی ها حداقل در تلاش هستند تا اطمینان حاصل کنند که قطر با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفت نمی کند، اگر این موضوع به رأی گذاشته شود».