سوریه و عربستان سعودی سفارتخانه های خود را باز می کنند: سوریه و عربستان سعودی به سمت بازسازی سفارت ها و پروازها حرکت می کنند

بیروت: سوریه و عربستان سعودی در حال حرکت به سمت بازگشایی هستند سفارتخانه ها این کشورها روز پنجشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند و از سرگیری پروازهای بین دو کشور برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته.
این اعلامیه پس از سفر دیپلمات ارشد سوریه به پادشاهی، اولین سفر پس از قطع روابط عربستان سعودی صورت گرفت روابط دیپلماتیک با سوریه در سال 2012.
سوریه به طور گسترده توسط دولت های عربی به دلیل سرکوب وحشیانه رئیس جمهور سوریه بشار اسد علیه معترضان و بعداً غیرنظامیان، در یک قیام تبدیل به جنگ داخلی که در سال 2011 آغاز شد، دوری گزید. فروپاشی روابط با بیرون راندن سوریه از اتحادیه عرب به اوج خود رسید.
با این حال، در سال‌های اخیر، با تثبیت کنترل اسد بر بیشتر مناطق کشور، همسایگان سوریه شروع به برداشتن گام‌هایی برای نزدیک شدن کرده‌اند. این اقدامات پس از زمین لرزه عظیم 6 فوریه در ترکیه و سوریه و برقراری مجدد روابط بین عربستان سعودی و ایران، رقبای منطقه ای که از طرف های مخالف در درگیری سوریه حمایت کرده بودند، با میانجی گری چین افزایش یافت.
رسانه های دولتی دو کشور گزارش دادند که هیئتی به ریاست فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه به دعوت فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه برای گفتگو در مورد روابط دوجانبه بین دو کشور وارد عربستان شد.
رسانه های دولتی عربستان سعودی گزارش دادند که فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه مورد استقبال ولید الخریجی معاون وزیر خارجه این کشور قرار گرفت.
دو کشور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در این دیدار بر گام‌های لازم برای دستیابی به یک “راه‌حل سیاسی جامع بحران سوریه که… به آشتی ملی دست می‌یابد و به بازگشت سوریه به دامن عربی آن کمک می‌کند” تمرکز کرد.
عربستان سعودی میزبان نشست بعدی اتحادیه عرب در ماه مه است، جایی که انتظار می رود احیای عضویت سوریه به طور گسترده روی میز باشد.
در این بیانیه آمده است که دو طرف همچنین «اهمیت تقویت امنیت و مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن و تقویت همکاری در مبارزه با قاچاق و قاچاق مواد مخدر» را مورد بحث و بررسی قرار دادند. سوریه تولید کننده اصلی ماده مخدر کاپتاگون مبتنی بر آمفتامین است که عمدتاً برای فروش به بازارهای خلیج فارس قاچاق می شود.
این گفتگوها همچنین بر «نیاز به حمایت از… دولت سوریه برای گسترش کنترل خود بر سرزمین‌هایش برای پایان دادن به حضور شبه‌نظامیان مسلح و مداخله خارجی در امور داخلی سوریه» و همچنین بر تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه متمرکز شد. و بازگشت آوارگان سوری.
سفر به عربستان سعودی پس از آن انجام شد که سوریه روز چهارشنبه اعلام کرد که سفارت خود را در تونس بازگشایی می کند که در سال 2012 روابط خود را قطع کرد.
قیس سعید رئیس جمهور تونس در اوایل ماه جاری اعلام کرد که به وزارت خارجه این کشور دستور داده است تا سفیر جدیدی در سوریه منصوب کند.
به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه سانا، در بیانیه مشترک وزارت خارجه دو کشور روز چهارشنبه اعلام شد که اقدام وی متقابلاً توسط دولت سوریه انجام شد.