سودان: نبرد ژنرال های سودانی برای سومین روز؛ تعداد قربانیان به 185 نفر رسید

خارطوم: همزمان با صدای انفجار و تیراندازی در بیرون، سودانی‌ها در پایتخت خارطوم و سایر شهرها برای سومین روز دوشنبه در خانه‌های خود جمع شدند، در حالی که ارتش و یک نیروی رقیب قدرتمند در خیابان‌ها برای کنترل کشور می‌جنگیدند.
فولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت که از زمان شروع درگیری ها حداقل 185 نفر کشته و بیش از 1800 نفر زخمی شده اند. دو طرف در مناطق پرجمعیت از تانک، توپخانه و سایر سلاح های سنگین استفاده می کنند. جت های جنگنده از بالای سر به پرواز درآمدند و آتش ضدهوایی آسمان را با تاریکی روشن کرد.
تلفات می تواند بسیار بیشتر باشد زیرا اجساد زیادی در خیابان های اطراف مرکز خارطوم وجود دارد که به دلیل درگیری ها هیچ کس نمی تواند به آنها برسد. هیچ اطلاعات رسمی در مورد تعداد غیرنظامیان یا جنگجویان کشته شده اند. یک گروه پزشکان پیشتر تعداد کشته شدگان غیرنظامی را 97 نفر اعلام کرده بودند.
وقوع ناگهانی خشونت در آخر هفته بین دو ژنرال ارشد کشور، که هر کدام از آنها توسط ده‌ها هزار جنگجوی به شدت مسلح حمایت می‌شدند، میلیون‌ها نفر را در خانه‌هایشان یا هر جا که می‌توانستند سرپناهی پیدا کنند، به دام افتاد، در حالی که ذخایر کم شده و چندین بیمارستان مجبور به تعطیلی شدند. پایین.
دیپلمات‌های ارشد در چهار قاره برای میانجی‌گری آتش بس تلاش کردند و قرار شد شورای امنیت سازمان ملل درباره این بحران بحث کند.
عوادیا محمود کوکو، رئیس اتحادیه هزاران چای فروش و سایر کارگران مواد غذایی، از خانه خود در منطقه ای در جنوب خارطوم گفت: «تیراندازی و گلوله باران همه جا را فرا گرفته است.
او گفت که یک گلوله روز یکشنبه به خانه یکی از همسایگان اصابت کرد و حداقل سه نفر را کشت. ما نمی توانستیم آنها را به بیمارستان ببریم یا دفن کنیم.»
در مرکز خارطوم، تیراندازی مداوم فوران کرد و دود سفید در نزدیکی مقر اصلی نظامی، یک جبهه اصلی جنگ بلند شد. یکی از دانشجویان در ویدئویی که دوشنبه در اینترنت منتشر شد، گفت که در همان نزدیکی، حداقل 88 دانشجو و کارمند در کتابخانه دانشکده مهندسی در دانشگاه خارطوم از زمان شروع جنگ گرفتار شده اند. او گفت که یک دانش آموز در جریان درگیری های بیرون کشته شد و یک دانش آموز دیگر زخمی شد. او گفت که آنها غذا و آب ندارند و اتاقی پر از مردمی را نشان داد که روی زمین خوابیده بودند.
حتی در کشوری با سابقه کودتاهای نظامی، صحنه های جنگ در پایتخت و شهر مجاور آن امدورمن در سراسر رودخانه نیل بی سابقه بود. این آشفتگی درست چند روز پیش از برگزاری جشن عید فطر توسط سودانی ها رخ می دهد، تعطیلاتی که پایان ماه رمضان، ماه روزه داری اسلامی است.
جنگ قدرت ژنرال عبدالفتاح را درگیر می کند برهان، فرمانده نیروهای مسلح، در برابر ژنرال محمد حمدان داگالو، رئیس نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی. متحدان سابق به طور مشترک کودتای نظامی اکتبر 2021 را سازماندهی کردند. این خشونت ها شبح جنگ داخلی را به وجود آورده است، درست زمانی که سودانی ها تلاش می کردند پس از دهه ها حکومت نظامی، تلاش برای یک دولت دموکراتیک و غیرنظامی را احیا کنند.
برهان و داگالو اخیراً تحت فشارهای بین‌المللی، با احزاب سیاسی و گروه‌های طرفدار دموکراسی بر سر یک چارچوب توافق توافق کردند، اما به دلیل افزایش تنش‌ها بر سر ادغام این دو کشور، امضای آن بارها به تعویق افتاد. RSF به نیروهای مسلح و زنجیره فرماندهی آینده.
ایالات متحده، سازمان ملل و دیگران خواستار آتش بس شده اند. مصر که از ارتش سودان حمایت می کند و عربستان سعودی و امارات متحده عربی – که با اعزام هزاران جنگجو برای حمایت از جنگ آنها در یمن روابط نزدیکی با نیروهای RSF برقرار کردند – همچنین از هر دو طرف خواسته اند که از قدرت کنار بروند.
به گفته ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که در نشست گروه هفت در ژاپن شرکت می کند، به طور جداگانه با برهان و داگالو تلفنی صحبت کرد و بر ضرورت دستیابی به آتش بس تأکید کرد.
وزرای خارجه گروه 7 در بیانیه مشترک روز سه شنبه این جنگ را محکوم کردند. در این بیانیه آمده است: «ما از طرف‌ها می‌خواهیم که فوراً و بدون پیش‌شرط به خصومت‌ها پایان دهند» و از آنها خواست به مذاکرات بازگردند و تنش‌ها را کاهش دهند.
عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر اواخر دوشنبه گفت که قاهره با ارتش و نیروهای RSF “تماس دائمی” دارد و از آنها خواست تا جنگ را متوقف کنند و به مذاکرات بازگردند.
اما هر دو ژنرال تا به حال وارد عمل شده اند و خواهان تسلیم شدن دیگری هستند.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بدون ارائه جزئیات بیشتر، در توییتی نوشت که سفیر اتحادیه اروپا در سودان “در محل اقامت خود مورد حمله قرار گرفته است”. مقامات اتحادیه اروپا بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.
داگالو، که نیروهایش از شبه‌نظامیان بدنام جنجاوید در منطقه دارفور سودان رشد کرده‌اند، خود را مدافع دموکراسی معرفی کرده و برهان را متجاوز و «اسلام‌گرای افراطی» معرفی کرده است. هر دو ژنرال سابقه طولانی در نقض حقوق بشر دارند و نیروهای آنها فعالان دموکراسی خواه را سرکوب کرده اند.
نبردهای سنگین در چندین بخش از پایتخت و اومدورمان، جایی که دو طرف ده‌ها هزار نیرو را وارد کرده‌اند و تقریباً در همه محله‌ها مستقر کرده‌اند، درگرفت.
سندیکای پزشکان سودان گفت که از مجموع 20 بیمارستان، 12 بیمارستان در منطقه پایتخت “به زور تخلیه شده اند” و “خارج از خدمات” هستند. ، اواخر روز دوشنبه در بیانیه ای افزود.
هادیا سعید گفت که او و سه فرزندش از ترس گلوله باران در یک اتاق در طبقه همکف خانه خود پناه گرفته بودند زیرا تیراندازی در منطقه بحری در شمال خارطوم به گوش می رسید. آنها برای چند روز دیگر غذا دارند، اما “بعد از آن ما نمی دانیم چه کنیم.”
ساکنان گفتند که درگیری شدید با توپخانه و سایر سلاح های سنگین بعد از ظهر روز دوشنبه در محله گبرا در جنوب غربی خارطوم شدت گرفت. اسماء التوم، یک پزشک ساکن در این منطقه، گفت که مردم در داخل خانه های خود گیر افتاده بودند و فریاد می زدند.
نبردها به ویژه در اطراف پایگاه های اصلی هر طرف و در ساختمان های استراتژیک دولتی – که همگی در مناطق مسکونی هستند – شدید بوده است.
ارتش روز دوشنبه ادعا کرد که امنیت ساختمان اصلی تلویزیون در Omdurman را حفظ کرده است و پس از روزها درگیری از نیروهای RSF جلوگیری کرده است. تلویزیون دولتی سودان پخش خود را از سر گرفت.
روز یکشنبه، RSF اعلام کرد که پادگان و پایگاه اصلی خود را در Omdurman که نیروهای مسلح با حملات هوایی مورد حمله قرار داده بودند، رها کرده است. ویدئوهای آنلاین روز دوشنبه که ظاهراً اجساد ده‌ها مرد را نشان می‌دهد که گفته می‌شود جنگجویان RSF در پایگاه هستند، روی تخت‌ها، کف یک درمانگاه و بیرون در یک حیاط پخش شده‌اند. صحت ویدیوها را نمی توان به طور مستقل تأیید کرد.
ارتش و نیروهای RSF همچنین در اکثر مراکز عمده در سراسر کشور، از جمله در غرب منطقه دارفور و بخش‌هایی از شمال و شرق، در کنار مرزهای مصر و اتیوپی مشغول جنگ بودند. نبردها روز دوشنبه در اطراف یک پایگاه هوایی استراتژیک در Merowe در 350 کیلومتری شمال غربی پایتخت درگرفت و هر دو طرف مدعی کنترل این تاسیسات شدند.
تنها چهار سال پیش، سودان پس از یک قیام مردمی که به سرنگونی رهبر مستبد دیرینه عمر البشیر کمک کرد، امید را برانگیخت.
اما آشفتگی پس از آن، به ویژه کودتای 2021، انگیزه دموکراسی را ناکام گذاشته و اقتصاد را ویران کرده است. یک سوم جمعیت – حدود 16 میلیون نفر – اکنون به کمک های بشردوستانه در این کشور غنی از منابع، که سومین کشور بزرگ آفریقا است، وابسته است.
سازمان خیریه بین المللی Save the Children اعلام کرد اکثر فعالیت های خود را در سرتاسر سودان به طور موقت به حالت تعلیق درآورده است. این سازمان گفت غارتگران به دفاتر آن در دارفور یورش بردند و لوازم پزشکی، لپ تاپ، وسایل نقلیه و یک یخچال را به سرقت بردند. برنامه جهانی غذا پس از کشته شدن سه کارمند در دارفور، عملیات خود را در آخر هفته به حالت تعلیق درآورد و کمیته نجات بین المللی نیز اکثر عملیات ها را متوقف کرده است.
در شرایطی که ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کشورهای آفریقایی و عربی همگی خواستار پایان دادن به جنگ بودند، شورای امنیت سازمان ملل قرار بود در مورد تحولات بحث کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که در حال رایزنی با اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و رهبران منطقه است و از هر کسی که دارای نفوذ است می‌خواهد برای صلح فشار بیاورد.