سودان: عربستان اولین تخلیه غیرنظامیان از سودان را اعلام کرد

ریاض: بیش از 150 نفر از جمله دیپلمات ها و مقامات خارجی که از سودان آسیب دیده از نبرد نجات یافته بودند روز شنبه وارد جده، عربستان سعودی شدند. وزارت امور خارجه گفت، در اولین تخلیه غیرنظامیان از زمان آغاز جنگ اعلام شده است.
وزارت امور خارجه در بیانیه ای اعلام کرد که تخلیه توسط نیروهای دریایی پادشاهی و با حمایت سایر شاخه های ارتش انجام شد.
این سازمان از ورود ایمن 91 شهروند سعودی و حدود 66 شهروند از 12 کشور دیگر – کویت، قطر، امارات متحده عربی، مصر، تونس، پاکستان، هند، بلغارستان، بنگلادش، فیلیپین، کانادا و بورکینافاسو خبر داد.
این وزارتخانه بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که در میان خارجی ها “دیپلمات ها و مقامات بین المللی” نیز حضور دارند.
این بیانیه می افزاید که عربستان سعودی “برای تامین تمام نیازهای ضروری اتباع خارجی” قبل از عزیمت آنها به کشورهای متبوع خود تلاش کرد.
تلویزیون دولتی الاخباریه عربستان سعودی روز شنبه چندین ویدئو از نزدیک شدن کشتی های جنگی به بندر جده منتشر کرد.
تصاویر نشان می‌دهد که به مناسبت عید سعید فطر که به مناسبت پایان ماه مبارک رمضان است، توسط مسئولان و سربازانی که به توزیع شیرینی پرداختند، از تخلیه‌شدگان استقبال کردند.
زنان و کودکانی که پرچم عربستان را در دست داشتند در حال پیاده شدن از یکی از کشتی ها نیز دیده می شوند.
به گزارش الاخباریه، در میان کسانی که روز شنبه وارد جده شدند، خدمه یک هواپیمای مسافربری سعودی بودند که در آغاز درگیری در 15 آوریل هنگام آماده شدن برای برخاستن از خارطوم مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.
این شبکه تلویزیونی گفت که افراد تخلیه شده با کاروانی از وسایل نقلیه به بندر سودان منتقل شدند و از آنجا سوار کشتی ها به جده شدند.
این اولین تخلیه غیرنظامیان از سودان از زمان وقوع خشونت یک هفته پیش بود.
اوایل روز شنبه، ارتش سودان اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان، فرمانده این کشور، تماس هایی از رهبران چندین کشور دریافت کرده است تا «تسهیل و تضمین ایمنی برای تخلیه شهروندان و نمایندگی های دیپلماتیک» را تضمین کند.
این سازمان با اشاره به اینکه انتظار می‌رود تخلیه‌ها در ساعات آینده آغاز شود، افزود که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و چین در حال برنامه‌ریزی هستند تا اتباع خود را با استفاده از جت‌های نظامی از خارطوم خارج کنند.
درگیری ها در 15 آوریل بین نیروهای وفادار به برهان و نیروهای معاون او که رقیب تبدیل شده بود، رخ داد. محمد حمدان داغلو، که فرماندهی نیروهای قدرتمند پشتیبانی سریع شبه نظامی (RSF) را بر عهده دارد.
متحدان سابق در کودتای سال 2021 قدرت را به دست گرفتند اما بعداً در یک مبارزه تلخ قدرت از هم جدا شدند.
درگیری – که بیشتر آن در خارطوم اتفاق افتاده است – صدها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است.
به گفته شاهدان، صبح روز شنبه تیراندازی شدید، انفجارهای شدید و جت های جنگنده در بسیاری از مناطق پایتخت غوغا کرد.