سازمان ملل متحد از ایران می خواهد نگرانی های موشک های بالستیک هسته ای را برطرف کند

ملل متحد: دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش اصرار دارد ایران برای رفع نگرانی های مطرح شده در مورد هسته ای و برنامه های موشک بالستیک و بازگشت به “اجرای کامل” توافق هسته ای سال 2015 خود با قدرت های بزرگ.
رئیس سازمان ملل در گزارشی که روز سه شنبه توسط آسوشیتدپرس به شورای امنیت ارائه شد ، ابراز تأسف کرد که دولت ترامپ در سال 2018 از توافق خارج شد و تحریم ها را علیه تهران اعمال مجدد کرد ، و همچنین از تصمیم 2019 ایران برای نقض محدودیت در معامله از جمله سانتریفیوژها و غنی سازی اورانیوم.
گوترش در گزارش مربوط به اجرای قطعنامه شورای حمایت از توافق هسته ای 2015 گفت که برای پنج سال گذشته توافق هسته ای “توسط جامعه جهانی به طور گسترده ای به عنوان شاهدی بر اثربخشی چندجانبه گرایی ، دیپلماسی و گفتگو و یک موفقیت شناخته شده است. در منع گسترش سلاح های هسته ای “.
اما رئیس جمهور دونالد ترامپ با توافق هسته ای جنگ کرده است ، و آن را در طول مبارزات انتخاباتی 2016 به عنوان بدترین توافق مذاکره کرد ، و او مخالفت خود را در سالهای پس از خروج آمریکا در سال 2018 ادامه داده است.
دولت ترامپ این توافق را حفظ می کند – برنامه جامع اقدام مشترک یا JCPOA – به دلیل اینکه محدودیت های خاصی در فعالیت هسته ای ایران به تدریج منقضی می شود و به این کشور اجازه می دهد تا در نهایت سلاح های اتمی تولید کند ، دارای توافق ناقص است.
در ماه آگوست ، وزیر امور خارجه مایک پمپئو رسماً به سازمان ملل متحد اعلام كرد كه با استناد به تخلفات قابل توجه ايران ، از بند سال 2015 براي بازگرداندن تحريم هاي سازمان ملل استفاده مي كند و اعلام كرد: “آمريكا هرگز به بزرگترين حامي تروريسم در جهان اجازه خريد و فروش آزادانه هواپيما ، تانك ، موشك را نخواهد داد و انواع دیگر سلاح های معمولی … (یا) برای داشتن سلاح هسته ای. ”
اما طرف های باقیمانده برجام – روسیه ، چین ، انگلیس ، فرانسه و آلمان – و همچنین اکثریت قریب به اتفاق شورای امنیت اقدام آمریکا را غیرقانونی خواندند زیرا آمریکا از پیمان خارج شده است.
شورا و دبیرکل هر دو گفتند که هیچ اقدامی درمورد خواسته های ایالات متحده انجام نخواهد شد – این بدان معناست که هیچ خواسته سازمان ملل از کشورها برای اعمال مجدد تحریم های سازمان ملل علیه ایران وجود نخواهد داشت.
با این وجود ، نگرانی های ایالات متحده و همچنین طرف های اروپایی در برجام افزایش یافته است ، به ویژه با ادامه نقض محدودیت های توافق توسط ایران. ایران علناً همه موارد نقض توافق هسته ای را پیشاپیش اعلام کرده و گفته است که قابل بازگشت هستند.
این معامله در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران انگیزه های اقتصادی را نوید می دهد. از زمان خروج آمریكا و اعمال تحریم های جدید ، تهران تلاش كرده است تا با استفاده از این تخلفات ، طرفهای باقیمانده را تحت فشار قرار دهد تا راه های جدیدی برای جبران اقدامات فلج كننده اقتصاد توسط واشنگتن پیدا كند.
دبیرکل گوترش اقدامات ایالات متحده و پاسخ شورای امنیت در این گزارش را بازگو کرد و دوباره تأکید کرد “اهمیت ابتکارات در حمایت از روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، به ویژه در چالش های اقتصادی و بهداشتی کنونی ناشی از همه گیری Covid-19. ”
در مورد اجرای قطعنامه شورای امنیت 2015 که برجام را تأیید می کند ، دبیرکل گفت که وی بر محدودیت های حملات هسته ای ، موشک های بالستیک و انتقال تسلیحات به ایران یا از ایران تمرکز دارد.
وی گفت اسرائیل اطلاعاتی در مورد حضور چهار موشک هدایت شونده ضد تانک دهلویه ایرانی در لیبی در ماه ژوئن ارائه داد. وی گفت ، بر اساس شواهد عکاسی ، یک موشک “دارای ویژگی های مطابق با دهلاویه تولید ایران بود” اما دبیرخانه سازمان ملل قادر به تعیین اینکه آیا بر خلاف قطعنامه به لیبی منتقل شده است نیست.
گوترش در مورد توقیف اسلحه در استرالیا در ژوئن 2019 گفت که تجزیه و تحلیل تصاویر با کیفیت بالا از برخی مواد مشخص کرد که “مهمات 7.62 میلی متری در این توقیف ساخت ایران نبوده است.”
دبیرکل گفت که سازمان ملل متحد اطلاعاتی را دریافت کرده است که “موجودی” که نامش در لیست سیاه تحریم ها قرار ندارد اقداماتی “مغایر” با دارایی های منجمد خود و اقدامات برای حمل “سوپاپ ها ، وسایل الکترونیکی و تجهیزات اندازه گیری مناسب برای استفاده در آزمایشات زمینی پیشرانه مایع” موشک ها و وسایل پرتاب فضایی ”به ایران. وی گفت دبیرخانه سازمان ملل به دنبال اطلاعات بیشتر است.
قرار است شورای امنیت این گزارش را در 22 دسامبر مورد بحث و بررسی قرار دهد.