رقیب در رقابت های ریاست جمهوری ترکیه تضاد شدیدی را ارائه می دهد

آنکارا: رقیب اصلی در تلاش برای برکناری رجب، رئیس جمهور ترکیه طیب اردوغان در این ماه انتخابات ریاست جمهوری رقمی کاملاً متفاوت از رئیس فعلی که دو دهه بر کشور حکومت کرده است.
در جایی که اردوغان یک خطیب مسحورکننده است، کمال کیلیچداراوغلو بی ادعا به نرمی صحبت می کند. اردوغان همچنین یک مبارز برجسته است که از منابع دولتی و رویدادها برای رسیدن به حامیان خود استفاده می کند، در حالی که کیلیچداراوغلو در ویدیوهای ضبط شده در آشپزخانه خود با رای دهندگان صحبت می کند. از آنجایی که اردوغان دوقطبی به طور فزاینده ای اقتدارگرا شده است، قلیچداراوغلو به عنوان یک پل ساز شهرت پیدا کرده و قول داده است که دموکراسی را احیا کند.
تضادها در مسیرهای سیاسی این دو مرد منعکس شده است. قدرت ماندگار اردوغان او را ابتدا به عنوان نخست وزیر و سپس به عنوان رئیس جمهور از سال 2003 بر سر کار نگه داشته است. کیلیچداراوغلو (تلفظ KEH-lich-DAHR-OH-loo) از زمانی که سکان هدایت حزب جمهوریخواه خلق سکولار و چپ میانه خود را به دست گرفته است، در انتخابات عمومی پیروز نشده است. حزب یا CHP در سال 2010.
اما این می تواند در 14 مه تغییر کند، زمانی که ترکیه داغ ترین انتخابات ریاست جمهوری خود را در سال های اخیر برگزار می کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کیلیچداراوغلو، 74 ساله، اندکی از اردوغان پیشی می‌گیرد، حتی اگر تحلیلگران درباره خطرات اخراج رئیس‌جمهوری با مهارت‌های سیاسی قوی هشدار می‌دهند. اگر هیچ یک از نامزدها بیش از 50 درصد آرا را کسب نکنند، انتخابات به دور دوم در 28 مه برگزار می شود.
اختلافات در اپوزیسیون مدتهاست که به اردوغان 69 ساله کمک کرده است تا قدرت را حفظ کند، اما این بار کیلیچداراوغلو به عنوان نامزد یک بلوک متحد معروف به اتحاد ملت که شش حزب مختلف از جمله ملی گرایان و اسلام گرایان را متحد می کند، رقابت می کند. قلیچداراوغلو همچنین حمایت ضمنی حزب طرفدار کردها را جلب کرده است.
اقتصاد متزلزل و تورم بالا به شانس های کیلیچداراوغلو برای پیروزی اضافه می شود که به دلیل سیاست های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان عنوان شده است. عامل دیگر زلزله ویرانگر فوریه است که بیش از 50000 کشته برجای گذاشت و سال ها بی توجهی دولت را آشکار کرد.
اردال کاراتاش، یک آرایشگر در استانبول، قبلا از اردوغان حمایت می کرد، اما در بحبوحه رکود اقتصادی و تورم وفاداری خود را تغییر داد و به کیلیچداراوغلو رای خواهد داد.
او گفت: “10 سال اول اردوغان واقعا موفقیت آمیز بود، اما در 10 سال گذشته او از مسیر خود منحرف شده است. ما می توانیم آن را مسمومیت قدرت بنامیم.” ما برای پرداخت بدهی ها و کارت های اعتباری وام می گیریم. درآمد ما کفاف هزینه های ما را نمی دهد.»
اتحاد ملت متعهد شده است که از تلاش های اردوغان برای تمرکز قدرت های گسترده در دستان رئیس جمهور عقب نشینی کند. ائتلاف همچنین متعهد شده است که دموکراسی پارلمانی را با کنترل و تعادل بازگرداند، به سیاست‌های اقتصادی متعارف‌تر بازگردد و با فساد مبارزه کند.
قلیچداراوغلو در یک گردهمایی در مقر CHP در ازمیر در غرب ترکیه گفت: “این انتخابات در مورد بازسازی ترکیه است و تضمین می کند که هیچ کودکی گرسنه به رختخواب نرود. آنها برای تضمین برابری جنسیتی هستند.” این انتخابات برای آشتی است و نه درگیری. و این انتخابات برای آوردن دموکراسی به ترکیه است.»
در یک تفاوت فاحش دیگر با رئیس فعلی، کیلیچداراوغلو گفته است که قصد دارد فقط یک دوره خدمت کند و سپس بازنشسته شود تا با سه نوه خود وقت بگذراند. در صورت انتخاب، او قصد دارد به جای کاخ 1150 اتاقه ای که اردوغان ساخته بود، به کاخ ریاست جمهوری در آنکارا که محل زندگی روسای جمهور گذشته بود، برود.
تحلیلگران می گویند که تحت رهبری کیلیچداراوغلو، ترکیه احتمالاً موضعی بیشتر طرفدار اروپا و ناتو اتخاذ خواهد کرد، در حالی که همچنان روابط اقتصادی ترکیه با روسیه را حفظ می کند.
اردوغان توپراک، قانونگذار CHP و دوست دیرینه کیلیچداراوغلو، گفت که بدون صبر و مهارت های کیلیچداراوغلو در ایجاد اجماع، یک اپوزیسیون متحد به وجود نمی آمد. این بلوک شامل متحدان سابق اردوغان است.
توپراک گفت: «او کینه ای ندارد. او برای سازش اهمیت زیادی قائل است و مدارا نشان می دهد. این چیزی است که اتحاد ملت را ایجاد کرد.
تشکیل این ائتلاف «به صبر و از خود گذشتگی زیادی نیاز داشت». کیلیچداراوغلو “ایثار و صبر نشان داد … حتی با وجود انتقادهای زیادی از درون حزب.”
این سیاستمدار سوسیال دموکرات که به صداقت و درستکاری شهرت دارد در سال 1948 در استان تونجلی در شرق ترکیه از پدری افسر و مادری خانه دار به دنیا آمد.
او چهارمین فرزند از هفت فرزند یک خانواده علوی است، یک سنت اسلامی که از فرقه های سنی، شیعه و علوی متمایز است و اعضای آن در کشوری که اکثرا سنی نشین هستند با تبعیض مواجه شده اند.
کیلیچداراوغلو که یک اقتصاددان با تحصیلات بود، قبل از پیوستن به CHP و کسب کرسی در پارلمان در سال 2002 – در همان سالی که حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان به قدرت رسید، سازمان تامین اجتماعی ترکیه را رهبری کرد.
او پس از افشای اتهامات فساد علیه اعضای حزب حاکم توجه عمومی را به خود جلب کرد و پس از استعفای دنیز بایکال، رئیس سابق حزب، که در سال جاری درگذشت، رهبر CHP شد.
تحت رهبری کیلیچداراوغلو، CHP، که در سال 1923 توسط بنیانگذار جمهوری مدرن ترکیه، مصطفی کمال آتاتورک تأسیس شد، موضع سفت و سخت سکولار و ملی گرایانه خود را کنار گذاشته و اخیراً به روی اقلیت کردها و بخش های محافظه کارتر جامعه باز شده است. این به زنان متدین اطمینان داده است که حقوق آنها در استفاده از روسری به سبک اسلامی حفظ خواهد شد.
این حزب که توسط کیلیچداراوغلو هدایت می‌شد، در سال 2019 با راه‌اندازی یک کمپین مؤثر انتخابات محلی، توانست شهرداران حزب حاکم در استانبول و آنکارا را برکنار کند. تا آن زمان، حزب در تمام انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در دوره کیلیچداراوغلو شکست خورده بود. شهرداران محبوب آنکارا و استانبول از طرف او کمپین تبلیغاتی کرده اند.
با این حال، کیلیچداراوغلو مستعد دست و پا زدن است. در 1 آوریل، پس از اینکه به طور تصادفی در حال پا گذاشتن روی یک سجاده از او عکس گرفته شد، مجبور به عذرخواهی شد. اردوغان که طی سال‌ها قلیچداراوغلو را به سخره گرفته است، از این حادثه استفاده کرد تا رقیب خود را بی‌احترامی به ارزش‌های مذهبی نشان دهد.
اردوغان اغلب از کیلیچداراوغلو به عنوان «بای کمال» یا «آقای کمال» یاد می کند تا او را به عنوان یک شخصیت سیاسی نخبه گرا معرفی کند که با مردم مناطق محافظه کار و فقیر ترکیه ارتباطی ندارد، هرچند که قلیچداراوغلو از یک پس زمینه کم درآمد است. کیلیچداراوغلو در پاسخ این نام مستعار را پذیرفته است و اغلب خود را «بای کمال» می‌خواند.
بسیاری بر این باورند که سابقه علوی او ممکن است به قیمت آرای اهل سنت تمام شود. قلیچداراوغلو برای اولین بار در یک سخنرانی ویدئویی در ماه آوریل، زمانی که از رای دهندگان جوان خواست تا به سیاست تفرقه افکنانه فرقه گرایی پایان دهند، درباره میراث علوی خود صحبت کرد.
بر خلاف اردوغان که کنترل رسانه های اصلی به او اجازه می دهد بر امواج رادیویی تسلط یابد، قلیچداراوغلو با ویدئوهایی که از آشپزخانه ساده اش ضبط شده و در رسانه های اجتماعی منتشر می شود، تلاش می کند رای دهندگان را جذب کند. تصاویر آشپزخانه او اکنون به عنوان پس زمینه برای تماس های ویدئو کنفرانس استفاده می شود.
در سال 2017، قلیچداراوغلو زمانی که به مدت 25 روز از آنکارا به استانبول در راهپیمایی عدالت خواهی در اعتراض به محکومیت یکی از قانونگذاران خود و سرکوب گسترده دولت بر منتقدان پس از کودتای 2016، پیاده روی کرد، توجه بین المللی را به خود جلب کرد.
این سیاستمدار از یک حمله در سال 2016 جان سالم به در برد، زمانی که شورشیان کرد موشکی به کاروانی که او در حال سفر بود شلیک کردند. سه سال بعد، هنگام شرکت در مراسم تشییع جنازه سربازی که در درگیری با شورشیان کشته شد، از حمله دیگری توسط هواداران مظنون اردوغان فرار کرد.
توپراک گفت: ترکیه دوران سختی را پشت سر می گذارد. کیلیچداراوغلو، “که تشنه قدرت نیست، از طریق آشتی و مدارا بر این دوره آشفته غلبه خواهد کرد. کشور مشکل حکومت تک نفره دارد. این مشکل از بین خواهد رفت.”