رقیب اردوغان قول “بازگشت بهار” داد: رقیب اردوغان زیر باران شدید قول “بازگشت بهار” داد

CANAKKALE: روبروی دریایی از چترها در باران مداوم، کمال کیلیچداراوغلورقیب اپوزیسیون ترکیه با رجب طیب اردوغان در نظرسنجی های ماه آینده لبخند می زند و وعده «بازگشت بهار» را می دهد.
او باران را «زیبا» می‌خواند، هرچند که از توقف خودداری می‌کند، و جمعیتی را که در شهر شمال غربی چاناک‌قلعه جمع‌شده بودند برای شنیدن این پیرمرد 74 ساله با احتیاط که پوسترهای لاجوردی او اعلام می‌کرد: «من کمال هستم، دارم می‌آیم» را غرق می‌کند.
انتخاب چاناکاله به شانس قلیچداراوغلو، که ریاست حزب جمهوری خواه خلق (CHP) بنیانگذار ترکیه مدرن، مصطفی کمال آتاتورک را بر عهده دارد، نیست.
اینجا بود، در ورودی تنگه داردانل، که آتاتورک – در آن زمان یک فرمانده جوان – در سال 1915 با دفع پیشروی نیروهای متفقین در باطن امپراتوری عثمانی در طول جنگ جهانی اول، خود را متمایز کرد.
من به شما دستور حمله نمی دهم، به شما دستور می دهم بمیرید! آتاتورک به سربازانش گفت.
این هفته هیچ اتفاق دراماتیکی روی صحنه ستاد انتخاباتی کیلیچداراوغلو رخ نداد، جایی که او با پرچم ترکیه و پرتره های آتاتورک قاب شد.
کیلیچداراوغلو در کنار دو ستاره درخشان CHP – شهردار استانبول اکرم امام اوغلو و منصور یاواس همتای آنکارایی او – که هر دو متحدان اردوغان را در انتخابات شهرداری حوزه آبخیز در سال 2019 برکنار کرده بودند، ظاهر شد.
16 هواپیمای ریاست جمهوری
راهپیمایی ما به سمت قدرت از چاناک‌قلعه آغاز می‌شود! یاواس برای صحنه فریاد می زند. “ما از تاریکی بیرون می آییم و به سوی نور حرکت می کنیم.”
کیلیچداراوغلو در تلاش برای پایان دادن به حکومت دو دهه ای اردوغان، شش حزب مخالف را که شامل ناسیونالیست های دست راستی و لیبرال ها هستند، با وعده های عدالت، دموکراسی و بازگشت یک متانت سیاسی متحد کرده است.
قول می دهم 16 هواپیمای ریاست جمهوری را بفروشم و ماشین آتش نشانی می خرم! کیلیچداراوغلو از روی صحنه نذر می کند.
«قول می‌دهم» به یکی از سخنان کیلیچداراوغلو تبدیل شده است که در تبلیغات تلویزیونی و کلیپ‌های رسانه‌های اجتماعی او نیز به چشم می‌خورد.
سلما اوزچن، 63 ساله، زیر کلاه سفید خیس خود، به نظر می رسد که کیلیچداراوغلو حرفی برای گفتن ندارد.
او می گوید: “به طور اتفاقی به دولت (فعلا) رای دادم. اما ما سازمانی عادلانه تر، قدرتی عادلانه تر می خواهیم که حقوق را پایمال نکند.”
رزان ایسن، دو پرچم کوچک ترکیه در دست می‌افزاید: «ما دیگر قدرت یک مرد واحد را نمی‌خواهیم».
این کارمند سابق دولت می گوید: “ما باید سیستم قدیمی را تغییر دهیم و دموکراسی، عدالت، حکومت قانون را به ارمغان بیاوریم. بگذار اقتصاد بهبود یابد. ما زندگی بدون فقر می خواهیم که در آن کودکان گرسنه به رختخواب نروند.”
“زندگی بسیار گران شده است، بسیار سخت است. ما زندگی بهتری می خواهیم.”
پیاز و تورم
برخی از جمعیت چند هزار نفری پیاز می‌کوبند، یک عنصر اصلی خانواده و نماد ناخواسته تورم چشمگیر ترکیه، که بر اساس آمارهای رسمی از 85 درصد در سال گذشته به 50 درصد کاهش یافته است.
برخی از اقتصاددانان مستقل معتقدند که رقم واقعی سالانه می تواند دو برابر رقم رسمی باشد.
کیلیچداراوغلو می گوید: “من مشکلات ترکیه را می دانم. همه ما آنها را می دانیم و آنها را حل خواهیم کرد.”
“ما دانش، تجربه و قدرت داریم. این قدرت شما هستید!”
درست بیش از یک ماه قبل از رای گیری، اکثر نظرسنجی ها به کیلیچداراوغلو برتری می دهند، هرچند که آنقدر بزرگ نیست که پیروزی در دور اول را تضمین کند.
راه قلیچداراوغلو به سوی پیروزی نیز با ورود محرم اینجه، نامزد CHP در آخرین انتخابات سال 2018 در آخرین لحظه پیچیده شده است، که اکنون در مسیر کسب حدوداً پنج درصد آرا است.
اردوغان، مبارزی کهنه کار که محبوبیتش به دلیل فروپاشی اقتصادی ترکیه و واکنش دیرهنگام دولت به زلزله فوریه که در آن بیش از 50000 نفر جان خود را از دست دادند، متضرر شده است، متعهد شده است که یک «ترکیه قوی» را بازسازی کند.
برنده خواهی شد!
آردا چاکریر، دانشجوی 20 ساله با گوشواره و ریش نازک، در پای صحنه چاناک‌قلعه، می‌گوید که «بسیار متاثر است».
او برای اولین بار در ماه مه رای خواهد داد، درست مانند شش میلیون جوان ترک که هیچ رهبر دیگری جز اردوغان را نمی شناسند.
کاکرر از قول کیلیچداراوغلو در مبارزات انتخاباتی خود برای کنار گذاشتن قدرت پس از یک دوره خدمت قدردانی می کند.
کاکرر می گوید: «این بسیار مهم است. پس از برقراری نظم در نظام، رئیس جمهور جوان‌تر می‌تواند تحت پوشش قرار گیرد.»
سما سور، 40 ساله ای که روسری پوشیده است، با این موضوع موافق است.
اگر او را دوست نداشتیم نمی آمدیم، خیس شدیم، اما به خاطر آینده خود دوستش داریم تا امیدها شکوفا شود.
جلسه به پایان می رسد، باران متوقف می شود، چترها تا می شوند و تابلویی که بالای سر جمعیت به اهتزاز در می آید، نمایان می شود.
“من به شما قول می دهم — شما برنده خواهید شد!” به نامزد اطمینان می دهد.