دادگاه ترکیه در پی تلاش برای کودتا در سال 2016 ، 27 زندانی مادام العمر کرد

آنکارا: الف دادگاه ترکیه 27 خلبان سابق و مظنونان دیگر را به طور مادام العمر در یکی از بزرگترین دادگاههای ناشی از خونین سال 2016 زندانی کرد اقدام به کودتا علیه رئیس جمهور رجب طیب اردوغان.
فتح الله گولن ، مبلغ مسلمان مستقر در آمریكا كه روزگاری از متحدان اردوغان بود ، متهم به دستور دادن این ضرب و شتم ناكام است. جنبش وی توسط یک گروه تروریستی منع شده است آنکارا، گرچه او به شدت همه اتهامات را رد می کند.
در مجموع 251 نفر کشته و بیش از 2،000 نفر زخمی شدند که به لحظه تعیین کننده دولت اردوغان و سیاست معاصر ترکیه تبدیل شده است.
بزرگترین سالن دادگاه کشور مملو از دهها پرسنل امنیتی و وکلا بود و رئیس دادگاه به یک متهم معترض دستور داد “بنشین!” چندین بار قبل از خواندن حکم
وی چندین حبس ابد به خلبانان ناراضی نیروی هوایی که آنکارا پایتخت را بمباران کردند و غیرنظامیانی که اقدام به کودتا از داخل پایگاه نظامی آکینچی در نزدیکی پایتخت کردند ، داد.
آنها به جرائمی از جمله قتل ، تلاش برای نقض نظم قانون اساسی و تلاش برای ترور اردوغان محکوم شدند.
پس از قرائت حکم ، افوک یگین ، نماینده انجمن خانواده های قربانیان ، به خبرگزاری فرانسه گفت: “عدالت برآورده شد”.
“ما معتقدیم مجازات ها مطابق با قوانین موجود صادر شده است.”
رئیس ستاد وقت هولوسی آکار – اکنون وزیر دفاع – و سایر فرماندهان ارشد یک شب قبل از نجات آنها در بامداد شانزدهم ژوئیه در پایگاه نظامی گروگان بودند.
پارلمان سه بار مورد اصابت هواپیماهای جنگنده F-16 قرار گرفت ، همچنین جاده نزدیک کاخ ریاست جمهوری و مقر نیروهای ویژه و پلیس آنکارا.
اردوغان در آن زمان در تعطیلات در جنوب ترکیه به سر می برد.
این بمب ها 68 نفر را در پایتخت کشته و بیش از 200 نفر را زخمی کرد. همچنین 9 غیرنظامی در تلاش برای متوقف کردن توطئه گران در ورودی پایگاه جان خود را از دست دادند.
گولن ، آدیل اوکسوز – یک مدرس الهیات که مقامات ادعا می کنند یک هماهنگ کننده اصلی اتفاقات روی زمین بود – و چهار نفر دیگر به طور غیرحضوری محاکمه می شوند.
اوکسوز اندکی پس از کودتا بازداشت شد اما بعداً آزاد شد و اکنون فرار کرده است.
احکام روز پنجشنبه به محاکمه ای منجر می شود که در آگوست 2017 آغاز شد و در مجموع 475 مظنون را شامل می شود.
انتظار می رود با انتشار کامل حکم ، احتمالاً در اواخر روز پنجشنبه ، تعداد بیشتری از آنها به زندان بیفتند.
خبرگزاری دولتی آنادولو گفت که 365 نفر در بازداشت موقت بودند.
تاجر کمال باتماز ، متهم به کمک به اوکسوز ، در میان چهار مظنونی بود که به علت ادعای مدیریت پیشنهاد کودتا به 79 حبس ابد قطعی محکوم شدند.
حکم حبس ابد پس از لغو مجازات اعدام در سال 2004 بعنوان بخشی از تلاش ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا ، مجازات حبس ابد شدیدتر است و جایگزین مجازات اعدام می شود.
پیشنهاد پوتچ به سرعت متوقف شد ، اما میراث آن هنوز ترکیه را آزار می دهد.
یک سرکوب شدید دولتی که متعاقب آن اتفاق افتاد ، رسانه ها را گیج کرده و ده ها هزار نفر را در حملات سراسری دستگیر کرده است.
بیش از 100000 کارمند بخش دولتی ، از جمله معلمان و قضات ، به دلیل ارتباط مشکوک با گولن ، اخراج یا معلق شدند.
این دستگیری ها همچنان ادامه دارد ، هرچند که جارو کمتر است.
علی رغم تعداد زیاد مظنونان ، این بزرگترین دادگاه مربوط به کودتا نیست. حدود 521 مظنون در پرونده ای متمرکز بر فعالیت های گارد ریاست جمهوری در حال محاکمه هستند.
آنادولو گزارش داد که 289 دادگاه برای سرنگونی نافرجام اردوغان انجام شده و 10 مورد نیز ادامه دارد.
دادگاه های ترکیه بیش از 2500 حبس ابد سنگین و استاندارد صادر کرده اند که از جولای 2016 ، قضات 4154 مظنون کودتا را محکوم کرده اند.