حوثی ها: نمایندگان عربستان و عمان برای گفتگوهای صلح با رهبران حوثی وارد صنعا شدند

ریاض: عربستان و عمان هیئت هایی وارد پایتخت یمن شدند سنارسانه‌های حوثی روز یکشنبه گفتند، برای مذاکره درباره آتش‌بس دائمی با مقامات حوثی و پایان دادن به دخالت نظامی ریاض در جنگ طولانی‌مدت این کشور.
این دیدار حاکی از پیشرفت در رایزنی های عمان بین ریاض و صنعا است که به موازات تلاش های صلح سازمان ملل انجام می شود. تلاش‌های صلح نیز پس از توافق رقبای اصلی عربستان سعودی و ایران برای برقراری مجدد روابط در توافقی که با میانجیگری چین انجام شد، افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری حوثی، سابا، فرستادگانی که اواخر روز شنبه به زمین نشستند، با مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی حوثی‌ها، برای گفتگو درباره پایان دادن به خصومت‌ها و رفع محاصره بنادر یمن به رهبری عربستان سعودی دیدار خواهند کرد.
منابع به رویترز گفته‌اند که مذاکرات عربستان و حوثی‌ها بر بازگشایی کامل بنادر تحت کنترل حوثی‌ها و فرودگاه صنعا، پرداخت دستمزد برای کارمندان دولتی، تلاش‌های بازسازی و جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از کشور متمرکز است.
جنگ یمن به عنوان یکی از چندین نبرد نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تلقی می شود. حوثی‌ها، همسو با ایران، در اواخر سال 2014 یک دولت مورد حمایت عربستان را از صنعا برکنار کردند و عملاً کنترل شمال یمن را در دست دارند و گفتند که در حال قیام علیه یک سیستم فاسد و تجاوز خارجی هستند.
آنها از سال 2015 علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در درگیری که ده ها هزار کشته برجای گذاشته و 80 درصد از جمعیت یمن به کمک های بشردوستانه وابسته هستند، می جنگند.
یک مقام حوثی روز شنبه گفت که این گروه 13 زندانی را که توسط عربستان سعودی آزاد شده بود، در ازای یک زندانی سعودی که پیشتر آزاد شده بود، پیش از تبادل گسترده‌تر اسیران مورد توافق طرف‌های درگیر، دریافت کرده است.
در مذاکرات ماه گذشته در سوئیس با حضور سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ، دولت یمن و حوثی ها با آزادی 887 زندانی موافقت کردند. عبدالقادر المرتضی، یکی از مقامات حوثی، گفت که 13 زندانی بخشی از این توافقنامه هستند.
دفتر رسانه‌ای دولت عربستان سعودی به درخواست‌های رویتر برای اظهارنظر درباره تبادل زندانیان و بازدید هیئتی از صنعا پاسخی نداد.