جنگ، مذهب و فوتبال: پنج چهره اردوغان

استانبول: منفور و مورد ستایش، رجب طیب اردوغان او را با سلاطین و فراعنه مقایسه می کنند و در طول 20 سال شخصیت بی نظیر و سبک سلطه جویانه خود را بر ترکیه نشان می دهد.
به عنوان نخست وزیر و سپس به عنوان یک رئیس جمهور قدرتمند بر اساس قانون اساسی سفارشی انتخاب شد. اردوغان در طول نسل ها به مهم ترین و قطبی ترین رهبر ترکیه تبدیل شده است.
یک سازنده، یک جنگجوی سیاسی و یک هیولای مبارزات انتخاباتی، در اینجا پنج مورد از نمادین ترین ویژگی های اردوغان آورده شده است.
اردوغان با پر کردن ترکیه از پل‌ها، بزرگراه‌ها و فرودگاه‌ها، این کشور در حال توسعه را با سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و محرک رشد به قرن بیست و یکم سوق داده است.
او آنها را “پروژه های دیوانه” خود می نامد: پل سوم بر فراز تنگه بسفر، پل دیگر بر روی دریای مرمره، پل سومی که بر روی تنگه داردانل می گذرد.
همه آنها رکورد زدند، همانطور که انجام دادند مسجد Camlica استانبول — بزرگترین در ترکیه، مملو از شش مناره و فضایی برای 30000 نمازگزار.
اما شاید بزرگ‌ترین پروژه بزرگ، کانال استانبول باشد که درست در غرب بسفر در زمینی ساخته شده است که زمانی شهر به عنوان منطقه تخلیه در صورت وقوع زلزله‌ای طولانی مدت در نظر گرفته می‌شد.
موارد بسیار بیشتری وجود دارد، از جمله راه آهن سریع السیر، سومین فرودگاه استانبول — که به عنوان بزرگترین فرودگاه جهان طراحی شده است — و نیروگاه های برق، از جمله اولین نیروگاه هسته ای کشور، که توسط روسیه مورد بحث ساخته شده است.
اردوغان جوان که در منطقه کارگری استانبول کاسیم پاشا بزرگ شده بود، رویای کمی جز فوتبال را در سر می پروراند و بر اساس افسانه های عامه پسند توپی را که از کاغذ و پارچه ساخته شده بود، می زد.
هیکل بلند او – 1.85 متر یا کمی بیش از شش فوت – او را به یک مهاجم میانی مورد تقاضا تبدیل کرد.
او از چندین باشگاه حرفه ای از جمله فنرباغچه استانبول پیشنهاداتی دریافت کرد.
اما پدرش که یک ملوان سختگیر از دریای سیاه بود، به او گفت که تحصیلات دینی را دنبال کند.
اردوغان با اکراه تسلیم شد، اما طرفدار پر و پا قرصی باقی ماند و در طول دوران حرفه ای خود با بازیکنان اختلاط کرد.
در سال 2014، بازرگانانی که با حزب حاکم اردوغان ارتباط داشتند، بساک شهیر را که کم سابقه ترین باشگاه در بین شش باشگاه استانبول بود، خریداری کردند.
باشاکشهیر که در ناحیه محافظه‌کاری به همین نام مستقر است، به سرعت تبدیل به یک نیروگاه شد و در سال 2020 قهرمان لیگ شد.
اگر رئیس جمهور آینده در عوض امام می شد، پدر اردوغان تایید می کرد.
در ترکیه سکولار ایجاد شده توسط مصطفی کمال آتاتورک، اردوغان در یکی از اولین مدارس دولتی مذهبی شرکت کرد که مطالعات قرآن را با موضوعات دیگر ترکیب کرد.
اسلام فریاد تجمع رای دهندگان او و جنبش جدید آن به نام حزب عدالت و توسعه (AKP) شد.
اردوغان طرفدار تقوا است، در مورد سیگار کشیدن و مشروب خواری اخم می کند و از ارزش های سنتی خانواده به بهای زیان جامعه LGBTQ و زنان رهایی یافته دفاع می کند.
حزب عدالت و توسعه مادری و همچنین پوشیدن روسری در مدرسه و خدمات دولتی را جشن می گیرد – حقی که آتاتورک با تشکیل ترکیه در سال 1923 آن را لغو کرده بود.
اردوغان یک مبارز برجسته که روی صحنه زنده می‌شود، سخنران با استعدادی است که از چالش لذت می‌برد و به خود می‌بالد که هرگز در انتخابات ملی شکست نخورده است.
مبارزات انتخاباتی گذشته اردوغان که در روزهای اخیر به دلیل مشکلات معده از مسیر خارج شده بود، شاهد بود که اردوغان در یک روز بین هشت شهر حرکت می کرد و سخنرانی های پرشور در جمع هواداران داشت.
او که یک پوپولیست و مجری است، افزایش حقوق را اعلام می کند، نوزادان را می بوسد، زنان مسن را در آغوش می گیرد و حتی پول خرد به بچه ها می دهد – این یک رسم در تعطیلات مذهبی است.
رسانه‌های طرفدار دولت، که اکنون بر آن مسلط هستند، همه چیز را زیر پا می‌گذارند و اجراهای او را به‌طور زنده در سراسر کشور پخش می‌کنند و آن‌ها را در اعماق شب پخش می‌کنند.
اردوغان از موقعیت استراتژیک ترکیه بین اروپا و خاورمیانه – محافظت از سواحل جنوبی دریای سیاه و شمال دریای مدیترانه – به نفع دیپلماتیک استفاده کرده است.
زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، او نقش میانجی را بر عهده گرفت و به یکی از معدود رهبران جهان تبدیل شد که دسترسی آزاد به ولادیمیر پوتین و منابع عظیم انرژی روسیه داشت.
اما او همچنین به کیف تسلیحات داد و به دلیل کمک به واسطه‌ای برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین، مورد تحسین بین‌المللی قرار گرفت.
از سوی دیگر، او خشم غرب را برای تهاجم به سوریه برانگیخت. در یک مرحله، به نظر می‌رسید که او همزمان با همسایگان ترکیه، از عراق تا یونان در حال دعوا بود.
او روابط خود را با اسرائیل و مصر قطع کرد، در جنگ لیبی مداخله کرد و به آذربایجان در شکست ارمنستان در جنگ 2020 بر سر قره باغ کوهستانی کمک کرد.
اردوغان در مواجهه با یک بحران اقتصادی جدید، پس از شوک عظیم فوریه که بیش از 50000 نفر را کشت، به دنبال سرمایه‌گذاری و مشارکت در “دیپلماسی زلزله” با یونان بوده است.