تفاوت ماهی های شمال و جنوب ایران چیست؟

از انواع ماهی های  شمال کشور که از گوشت مرغوبی برخوردار می باشند می توان به ماهی سفید، آزاد و سوف اشاره کرد. این سه ماهی نسبت به دیگر  ماهی های شمال کشور دارای گوشت مرغوب و نرمی هستند و از گرانترین ماهی های شمال محسوب می شوند.

در مورد ماهی جنوب می توان گفت که از مرغوب ترین آن ها ماهی شوریده، میش ماهی، ماهی سکن،  ماهی حلوا سفید وماهی هامور می باشد و این ماهی ها نسبت به دیگر ماهی های  جنوب مرغوب تر می باشند. ماهی های شمال و جنوب به ترتیب در دریای خزر و خلیج فارس و عمان یافت می شوند و دارای خصوصیات منحصر به فردی می باشند.

با توجه به اینکه در حال حاضر برخی از استخرهای پرورش ماهی در کشور ما دارای ناظر و دکتر دامپزشک نیستند، نمی‌توانیم به سلامت تغذیه‌ای ماهی‌های آن‌ها اطمینان چندانی داشته باشیم. به‌همین دلیل ابتدا مصرف ماهی‌های اقیانوسی و ماهی‌های آب‌های آزاد (مانند ماهی هوکی)، سپس ماهی‌های دریای‌ جنوب، پس از آن ماهی‌های دریای شمال و در نهایت هم استفاده از ماهی‌های پرورشی را توصیه می‌کنیم. البته، این به‌معنای منع مصرف ماهی‌های پرورشی نیست.

 

در مورد آلودگی دریای خزر می توان گفت که این دریا از آب های بسته به شمار می رود و احتمال این که آلودگی در آن وجود داشته باشد بیش تر از دریا های جنوبی کشور می باشد. البته آلودگی های دریای خزر به طور قطعی بیان نشده است و نمی تواند سلامت ماهی ها را مورد سنجش قرار داد، چرا که تا به امروز هیچ ممنوعیتی در رابطه با مصرف ماهی شمال بیان نشده است.

در مورد شکل ظاهری ماهی های شمال و جنوب می توان گفت که بیش تر ماهی های شمال استخوانی می باشند ولی ماهی های جنوب اکثراً دارای گوشت بیش تر هستند و از استخوان کمی برخوردار می باشند. ماهی های شمال از نظر شکل ظاهری و خواص نیز با ماهی های جنوب متفاوت می باشند و هر کدام از آن ها از خصوصیات منحصر به فردی برخوردار هستند.

 

سلامت انواع ماهی‌های خوراکی بستگی به این دارد که این ماهی‌ها در آب آلوده به مواد نفتی، یا شیمیایی و آب‌های فاضلابی زندگی نکرده باشند. بنابراین هرچه آبی که قبل از صید در آن زندگی کرده‌اند، تمیزتر باشد، ماهی صید شده از لحاظ کیفیت سالم‌تر خواهد بود، به شرط این‌که شرایط نگهداری بعد از صید نیز مناسب باشد. بنابراین بیشتر از اینکه مهم باشد که ماهی سالم در کدام منطقه کشور پرورش یافته باشد، مهم تر این است که در چه آبی پرورش یافته است. در حال حاضر هیچ بررسی و آزمایش علمی در این زمینه صورت نگرفته‌ است که کدام منطقه کشور ماهی‌های سالم تری دارد و یا چه نوع ماهی سالم‌تر است .

به گفته  متخصصان علوم‌غذایی سالم‌تر بودن ماهی‌های جنوب کشور نسبت به شمال آن، به اعتقاد برخی از افراد، شاید از آن جهت باشد که دریای جنوب وسعت بیشتری دارد و آلودگی در آن پخش می‌شود، اما دریا شمال از وسعت کمتری برخوردار است. علاوه بر آن ممکن است عده‌ای بر این باور باشند، که وجود نفت در دریای جنوب موجب ناسالم بودن ماهی‌های آن باشد، اما هیچ‌یک از این باورها نمی‌تواند بر ناسالم بودن ماهی در آب‌های منطقه‌ای مهر تایید بزند، مگر این‌که دراین زمینه آزمایش‌ها و بررسی‌های دقیقی صورت گرفته باشد.