ایران قول انتقام دانشمند هسته ای مقتول را می دهد

رهبر معظم ایران روز شنبه قول داد كه مقابله به مثل با قتل دانشمند ارشد هسته ای جمهوری اسلامی انجام دهد و تهدید به رویارویی جدید با غرب و اسرائیل در هفته های باقی مانده از ریاست جمهوری دونالد ترامپ را افزایش دهد. آیت الله علی خامنه ای متعهد شد که به کار محسن فخری زاده ، که به عقیده دولت های غربی و اسرائیلی ، معمار برنامه مخفی سلاح های هسته ای ایران است ، ادامه دهد.
قتل روز جمعه ، که حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران به سرعت مقصر آن اسرائیل بود ، می تواند تلاش های رئیس جمهور منتخب آمریکا را پیچیده کند جو بایدن برای احیای تنش زدایی با تهران که در زمان حضور او در دولت رئیس جمهور سابق اوباما جعل شده بود.
ترامپ واشنگتن را از پیمان هسته ای بین المللی سال 2015 که بین تهران و قدرت های بزرگ توافق شد ، خارج کرد. خامنه ای ، که ایران است مقام عالی و که می گوید این کشور هرگز به دنبال سلاح هسته ای نبوده است ، در یک توییت گفت که مقامات ایرانی باید وظیفه “پیگیری این جنایت و مجازات عاملان آن و افرادی که آن را فرماندهی کرده اند” را بپذیرند. او گفت ، اولویت فوری ایران “مجازات قطعی عاملان و کسانی که آن را دستور داده اند” بود. فخری زاده ، که مشخصات عمومی کمی در ایران اما اسرائیل که وی را به عنوان یکی از بازیگران اصلی در تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای ایران معرفی کرد ، روز جمعه کشته شد وقتی که در کمین تهران قرار گرفت و ماشینش را با گلوله پاشید. وی در آنجا درگذشت و به سرعت به بیمارستان منتقل شد.
رئیس جمهور روحانی روز شنبه در یک جلسه تلویزیونی گفت ایران “در زمان مناسب” پاسخ خواهد داد. وی با استفاده از اصطلاحاتی که مقامات رسمی برای ارجاع به اسرائیل به کار می گیرند ، گفت: “بار دیگر ، دستهای شرور استکبار جهانی و مزدوران صهیونیست به خون یک پسر ایرانی آغشته شد.”
وزیر کابینه اسرائیل ، تزاگی هانگبی ، معتمد نخست وزیر نتانیاهو ، گفت که او نمی داند چه کسی این قتل را انجام داده است. “من هیچ سرنخی ندارم که چه کسی این کار را کرده است. این به این دلیل نیست که لبهای من مهر و موم شده است زیرا من مسئول هستم ، من واقعاً هیچ سرنخی ندارم ، “او به دیدار مطبوعات N12 گفت. رادیو ارتش اسرائیل گفت که برخی از سفارتخانه های اسرائیل پس از تهدیدهای تلافی جویانه ایران در حالت آماده باش قرار گرفته اند ، هرچند گزارشی از تهدیدهای مشخص وجود ندارد. خبرنگار امور نظامی رادیو گفت ارتش در حال پا گرفتن است. دفتر نتانیاهو از اظهارنظر در مورد کشته شدن فخری زاده خودداری کرده است و سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل گفت که این وزارتخانه درباره امنیت در مورد ماموریت های خارج از کشور توضیحی نداد.
کاخ سفید، پنتاگون، وزارت امور خارجه آمریكا و سیا نیز مانند تیم انتقالی بایدن ، از اظهار نظر در مورد این قتل خودداری كرده اند. آموس یدلین ، رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل و مدیر انستیتوی مطالعات امنیت ملی اسرائیل ، در توئیتر خود نوشت: “چه ایران وسوسه شود انتقام بگیرد و چه خود را مهار کند ، بازگشت مجدد بایدن به توافق هسته ای را دشوار خواهد کرد.”
بر اساس توافق هسته ای 2015 ، ایران توافق کرد که در ازای لغو تحریم ها ، کار هسته ای خود را مهار کند. هنگامی که ترامپ در سال 2018 عقب نشینی کرد ، محدودیت های ایالات متحده افزایش یافت و صادرات حیاتی نفت ایران را کاهش داد و اقتصاد را فلج کرد. در همین حال ، تهران کار هسته ای خود را سرعت بخشید. آلمان ، طرف پیمان هسته ای و دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش از هر طرف خواستار خویشتنداری شد. وزیر خارجه ایران محمد جواد ظریف در توئیتر خود نوشت: “شرم آور است که برخی از ایستادگی در برابر تروریسم امتناع ورزند و در پشت درخواست های محدود کردن پنهان می شوند”