ایران حکم اعدام آلمانی دوتابعیتی را تایید کرد

تهران: ایران قوه قضاییه روز چهارشنبه تایید شد حکم اعدام تصمیمی که برلین آن را “غیرقابل قبول” توصیف کرد، برای یک تبعه آلمانی-ایرانی به دلیل بمب گذاری مرگبار در مسجد در سال 2008.
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران در تهران گفت: «حکم جمشید شارمهد در دیوان عالی کشور تأیید شده است» و گفت: «اقدامات» در آستانه اعدام این مرد ۶۸ ساله «بعداً اتخاذ خواهد شد».
آلمانی آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه، گفت که این تصمیم “غیرقابل قبول” است و شارمهد “هیچ وقت چیزی مانند یک محاکمه عادلانه نداشته است”.
او در توییتر نوشت: ما از ایران می‌خواهیم که این حکم خودسرانه را فورا لغو کند.
وی افزود: سفیر آلمان در ایران سفر کاری خود را کوتاه کرده و در راه بازگشت به تهران است.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر گفته بود که آلمان از گزارش‌های مربوط به این تصمیم “ناراحت” شده است و افزود که اگر آنها صحت داشته باشند، وضعیت “بسیار جدی” است.
دادگاه انقلاب تهران در ماه فوریه شارمهد را پس از محکومیت وی به دست داشتن در حمله آوریل 2008 در جنوب شهر شیراز که منجر به کشته شدن 14 نفر شد، به اعدام محکوم کرد.
آلمان این حکم را محکوم کرده و دو کارمند سفارت ایران در برلین را افراد غیر ارادی اعلام کرده و به آنها دستور خروج از کشور را داده است.
تهران نیز ماه گذشته دو دیپلمات آلمانی را اخراج کرد.
دادستان ها همچنین شارمهد، مقیم آمریکا را به برقراری ارتباط با “اف بی آی و افسران سیا” و “تلاش برای تماس با عوامل اسرائیلی موساد” متهم کرده بودند.
مقامات ایرانی در آگوست 2020 اعلام کردند که شارمهد در آنچه آنها به عنوان یک “عملیات پیچیده” توصیف کردند، دستگیر شده است و جزئیات خاصی از دستگیری ارائه نکردند.
خانواده او می گویند که او در حین حمل و نقل در دبی توسط سرویس های امنیتی ایران ربوده شده و سپس به ایران آورده شده است.
حداقل 16 دارنده پاسپورت غربی، از جمله شش فرانسوی، به اتهامات مختلف در ایران زندانی هستند. اکثر آنها دارای تابعیت دوگانه هستند که ایران آنها را به رسمیت نمی شناسد.
به گفته قوه قضاییه، سه شهروند دوتابعیتی از جمله شارمهد به اتهامات امنیتی از ابتدای سال جاری به اعدام یا اعدام محکوم شده اند.
اعدام علیرضا اکبری، یکی از مقامات سابق ایرانی با تابعیت بریتانیا که به اتهام جاسوسی محکوم شده است، در ماه ژانویه اعتراض بین المللی را برانگیخته است.