ایران: ایران 3 تن را به دلیل اعتراضات ضد دولتی اعدام کرد

قوه قضائیه این کشور گفت که ایران روز جمعه سه مرد را اعدام کرد که گفته بود در کشته شدن سه تن از نیروهای امنیتی این کشور در اعتراضات ضد دولتی سال گذشته دست داشته اند.
مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی قوه قضائیه در توییتر خود اعلام کرد که در شهر مرکزی اصفهان اعدام شدند و افزودند که آنها دو تن از نیروهای شبه نظامی بسیج و یک افسر نیروی انتظامی را در 25 آبان به شهادت رساندند. عفو بین الملل گفت که دادگاه سریع این افراد دارای اشکال بوده و از “اعترافات” آلوده به شکنجه استفاده کرد. ایران اعتراف گرفتن تحت شکنجه را تکذیب می کند.
اعدام‌های روز جمعه تعداد معترضانی را که از زمان آغاز اعتراضات سراسری که از پاییز گذشته آغاز شد و به یکی از جسورانه‌ترین چالش‌ها برای رهبری روحانی از انقلاب 1979 به دار آویخته شدند، به حداقل هفت نفر رساند.
آنها با مرگ مهسا امینی زن 22 ساله کرد ایرانی در حالی که در 25 شهریور در بازداشت پلیس اخلاق ایران بودند، شعله ور شدند. گفت: «نگذارید ما را بکشند».
در این یادداشت آمده است: “ما به کمک شما نیاز داریم.” خانواده‌ها و حامیان در بیرون از زندان دستگرد اصفهان در حمایت از سه مردی که در داخل زندان بودند، شب‌ها را به‌دقت نگه داشتند. این مردان روز چهارشنبه با خانواده هایشان ملاقات نهایی داشتند. بلافاصله پس از اعدام آنها در روز جمعه، رسانه های دولتی پست های ویدئویی از آنچه به عنوان اعترافات متهمان ارائه شده بود را مجددا پخش کردند، که عفو بین الملل گفت که توسط شکنجه استخراج شده است.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ودان پاتلبا دعوت از ایران به عدم اعدام این سه نفر، روز پنجشنبه گفت که اعدام آنها توهین به حقوق بشر است. رویترز