اورشلیم: پلیس از زخمی شدن 5 نفر در حمله مسلحانه در نزدیکی بازار اورشلیم خبر داد

اورشلیم: پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در روز دوشنبه در نزدیکی بازار محبوب اورشلیم پنج نفر زخمی شدند و راننده آن کشته شد.
در این بیانیه آمده است که راننده خودرو در محل حادثه در نزدیکی بازار شلوغ و روباز ماهانه یهودا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. به گفته پلیس، وضعیت یک مرد 70 ساله وخیم است. این آخرین خونریزی در یک موج یک ساله خشونت تقریباً روزانه بود که منطقه را فراگرفته است.
سرویس پزشکی Magen David Adom اعلام کرد که پنج مجروح در اورشلیم از محل برخورد خودرو به بیمارستان منتقل شدند. رسانه های اسرائیلی مهاجم را شناسایی کردند حاتم نجیما، 39 ساله، متاهل، پدر پنج فرزند اهل اورشلیم شرقی، که احتمالاً از بیماری روانی رنج می برد.
این خشونت زمانی رخ داد که اسرائیل قرار بود روز یادبود سربازان کشته شده و قربانیان حملات شبه نظامیان را جشن بگیرد که از غروب آفتاب آغاز می‌شود و پس از آن هفتاد و پنجمین روز استقلال آن عصر روز بعد برگزار می‌شود.
اسرائیل قرار بود کرانه باختری و نوار غزه را به روی تمامی فلسطینی هایی که مایل به ترک آن هستند ببندد، به جز موارد بشردوستانه، بسته شدن انتظار می رود تا اواخر روز چهارشنبه ادامه یابد. اسرائیل به طور منظم محدودیت‌های خود را برای خروج از کرانه باختری و غزه در طول تعطیلات تشدید می‌کند و آن را یک اقدام احتیاطی امنیتی می‌داند.
ساعاتی قبل، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، نیروهای اسرائیلی که در یک اردوگاه آوارگان در کرانه باختری اشغالی فعالیت می کردند، یک فلسطینی را کشتند. وزارتخانه این مرد را شناسایی کرد سلیمان عایش عوید20 ساله و گفت که در اردوگاه آوارگان عقبات جابر به ضرب گلوله کشته شد. این اردوگاه در ماه های اخیر بارها صحنه درگیری میان نظامیان اسرائیلی و فلسطینی ها بوده است.
ارتش اسرائیل گفت که در حال عملیات در این منطقه بود که دو مظنون در حال فرار مشاهده شدند. سربازان تیراندازی کردند و حداقل یکی از مظنونان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
خشونت بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در سال گذشته افزایش یافته است، پس از حملات فلسطینی‌ها که اسرائیل را بر آن داشت تا نزدیک به شبانه حملات بازداشتی را به شهرها، روستاها و شهرک‌های کرانه باختری آغاز کند.
اسرائیل می‌گوید حملاتش برای از بین بردن شبکه‌های شبه‌نظامی و خنثی کردن حملات آینده ضروری است، اما خشونت هیچ نشانه‌ای از کاهش نشان نداده است. فلسطینی‌ها می‌گویند که این حملات، اشغال 56 ساله و بی‌پایان اسرائیل از سرزمین‌هایی را که آنها به دنبال یک کشور مستقل آینده هستند، تثبیت می‌کند.
خونریزی از ابتدای سال جاری تشدید شده است. طبق آمار آسوشیتدپرس، در سال جاری تاکنون 95 فلسطینی در اثر تیراندازی اسرائیل در کرانه باختری کشته شده اند که حداقل نیمی از آنها وابسته به گروه های شبه نظامی هستند. در این مدت 19 نفر در حملات فلسطینیان به اسرائیلی ها کشته شدند.
تنش ها به ویژه در ماه گذشته بالا بوده است، زیرا مسلمانان ماه مبارک رمضان را که امسال مصادف با عید فصح یهودیان بود، جشن گرفتند. در اوایل این ماه، یورش پلیس اسرائیل به نمازگزاران مسلمان در یک مکان مقدس حساس اورشلیم، موشک‌های شبه‌نظامیان در لبنان، نوار غزه و سوریه را منهدم کرد که اسرائیل با حملات هوایی به آن پاسخ داد.
همچنین در اوایل ماه جاری، مردان مسلح فلسطینی سه زن انگلیسی-اسرائیلی – یک مادر و دو دخترش – را هنگامی که در ماشین خود در کرانه باختری در حال رانندگی بودند، کشتند. در حادثه‌ای جداگانه، یک گردشگر ایتالیایی کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند که خودروی یک فلسطینی-اسرائیلی به مسیر دوچرخه‌سواری در نزدیکی ساحل در تل آویو برخورد کرد که مقامات آن را یک حمله مشکوک توصیف کردند.