اسد سوریه برای نشست عربی در عربستان سعودی فرود آمد: تلویزیون دولتی

جده: رسانه های دولتی سوریه اعلام کردند که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه روز پنجشنبه برای پیوستن به نشست اتحادیه عرب برای اولین بار در بیش از یک دهه جنگ وارد عربستان سعودی شد.
اسد تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که برای شرکت در نشست اتحادیه عرب روز جمعه وارد فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز جده شد.
این دیدار نشان‌دهنده بازگشت رسمی اسد به گروه عرب پس از آن است که جسد دمشق در نوامبر 2011 به دلیل سرکوب خونین تظاهرات‌ها به حالت تعلیق درآمد و منجر به درگیری شد که منجر به کشته شدن بیش از 500000 نفر و آواره شدن میلیون‌ها نفر شد.
عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی در آن زمان روابط خود را با اسد قطع یا کاهش دادند – در حالی که ریاض آشکارا از برکناری اسد در طول جنگ حمایت می کرد.
اما در اوایل ماه جاری، این نهاد پان عرب از بازگشت دمشق استقبال کرد و عربستان سعودی میزبان از اسد برای نشست روز جمعه با وجود مخالفت سایر کشورهای عربی دعوت کرد.
روزنامه حامی دولت سوریه الوطن می گوید اسد احتمالا عصر پنجشنبه و صبح جمعه با “تعدادی از رهبران در نشست های دوجانبه” دیدار خواهد کرد.
آخرین اجلاس اتحادیه عرب که اسد در آن شرکت کرد در سال 2010 در لیبی بود.
پایتخت‌های منطقه به تدریج نسبت به اسد گرم می‌شدند، زیرا اسد قدرت را در دست داشت و سرزمین‌های از دست رفته را با حمایت مهم ایران و روسیه پس گرفت.
در سال 2018، امارات متحده عربی روابط خود را با سوریه مجددا برقرار کرد و مسئولیت ادغام مجدد دمشق به گروه عرب را بر عهده داشت.
پس از زلزله مرگباری که در 6 فوریه سوریه و ترکیه را درنوردید، تماس اعراب با اسد افزایش یافت.
تصمیم عربستان سعودی و ایران حامی دمشق در ماه مارس برای از سرگیری روابط، چشم‌انداز سیاسی خاورمیانه را نیز تغییر داده است.
کمتر از دو هفته بعد، عربستان سعودی اعلام کرد که مذاکرات برای از سرگیری خدمات کنسولی با متحد ایران، سوریه را آغاز کرده است.
مقامات در چندین نشست اخیر گفته اند که رهبری عرب برای یافتن راه حلی برای مناقشه لازم است.
سرنوشت میلیون ها پناهنده سوری – که بسیاری از آنها در کشورهای همسایه ترکیه، اردن و لبنان زندگی می کنند – از نگرانی های اصلی برخی از کشورهاست.
چندین کشور عربی نیز به دنبال افزایش همکاری امنیتی با سوریه هستند، که منتقدان می گویند به یک کشور مواد مخدر با صنعت 10 میلیارد دلاری کاپتاگون تبدیل شده است که عمدتاً به خلیج فارس قاچاق می شود.
اسد امیدوار است عادی سازی کامل روابط با پادشاهی های ثروتمند خلیج فارس و سایر کشورهای عربی به تامین مالی بازسازی کمک کند.
وزیر امور خارجه سوریه در پی نشست مقدماتی روز چهارشنبه در جده فیصل مقداد گفت: “بازسازی بازگشت (آوارگان) را تسهیل می کند و ما از هر نقش اعراب در این زمینه استقبال می کنیم.”
در حالی که خطوط مقدم سوریه عمدتاً آرام شده است، بخش‌های زیادی از شمال خارج از کنترل دولت باقی مانده است و هیچ راه‌حل سیاسی برای درگیری در چشم نیست.