ازدحام، بحران انسانی وخیم یمن را نشان می دهد

ازدحام جمعیت در یمن در حالی که صدها نفر در مدرسه ای برای دریافت کمک های نقدی ماه مبارک رمضان جمع شده بودند، 78 نفر را در کشور جنگ زده ای که دو سوم جمعیت آن به کمک های بشردوستانه متکی هستند، کشت.
یمن که در حال حاضر فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان است، با آنچه که سازمان ملل متحد آن را یکی از بدترین بحران های بشردوستانه در جهان طی هشت سال جنگ می نامد دست و پنجه نرم می کند که این کشور را تقسیم کرده و اقتصاد و زیرساخت ها را ویران کرده است.
این درگیری که ده‌ها هزار نفر را کشته است، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی را در مقابل حوثی‌های متحد ایران قرار می‌دهد که عمدتاً شمال یمن را پس از بیرون راندن دولت شناخته شده بین‌المللی از پایتخت اداره می‌کنند. سنا.
حوثی‌ها کمبود کالاهای اساسی در این کشور متکی به واردات را عامل محاصره دریایی و هوایی ائتلاف در بنادر تحت کنترل حوثی‌ها و فرودگاه صنعا می‌دانند که بر اساس توافق آتش‌بس منقضی شده سال گذشته با میانجیگری سازمان ملل که هنوز پابرجاست، کاهش یافته است.
حوثی‌ها با انتقاد سازمان‌های بشردوستانه به دلیل ممانعت از حرکت کمک‌ها مواجه شده‌اند، که این امر باعث نگرانی کشورهای کمک‌کننده نیز شده است.

کمک های انسان دوستانه

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در سال 2023 حدود 21 میلیون نفر یا دو سوم جمعیت یمن به کمک های بشردوستانه و حفاظت نیاز خواهند داشت.
برنامه جهانی غذا در ماه فوریه اعلام کرد که طی سال گذشته تعداد افرادی که در شرایط قحطی مانند زندگی می کنند از 161000 نفر به صفر کاهش یافته است، اما هشدار داده است که افزایش آن می تواند معکوس شود.
برنامه بشردوستانه سازمان ملل در سال جاری به 4.3 میلیارد دلار نیاز دارد تا به 17 میلیون نفر از آسیب پذیرترین افراد برسد. ماه گذشته، یکی از مقامات سازمان ملل گفت که تاکنون تنها 1.16 میلیارد دلار توسط کمک‌کنندگان بحران زده تعهد شده است که کمترین رقم از سال 2017 برای یمن است.
کمبود بودجه باعث شده است که آژانس ها پروژه های کمکی را کاهش دهند.
بیش از 14 میلیون نفر در نیاز شدید هستند. تخمین زده می شود که حدود 4.5 میلیون نفر از جمله 2 میلیون کودک آواره شده اند که اکثر آنها چندین بار مجبور به نقل مکان شده اند.

اقتصاد

درگیری ها اقتصاد یمن را ویران کرده است و بر اساس گزارش سازمان ملل، نرخ فقر ملی در سال 2022 حدود 80 درصد برآورد شده است. بسیاری از کارمندان بخش دولتی طی سال‌ها به طور ثابت حقوق دریافت نکرده‌اند.
ناامنی شدید غذایی در یمن ناشی از افزایش قیمت مواد غذایی و کاهش معیشت و فرصت های اقتصادی است.
سیاست‌های پولی رقابتی دولت بین‌المللی به رسمیت شناخته شده مستقر در جنوب و حوثی‌ها باعث شده است که نرخ ارز ریال یمن متفاوت باشد.
قرارداد آتش‌بس منقضی شده، تسکین داده است و یک سال آرامش نسبی را به ارمغان می‌آورد و جریان غذا، سوخت و سایر کشتی‌های تجاری را به بندر اصلی حدیده تسهیل می‌کند.

خدمات

جنگ زیرساخت ها و خدمات اولیه را از بین برده است.
میلیون‌ها کودک به آب سالم، سرویس‌های بهداشتی و بهداشتی دسترسی ندارند و کشور در برابر شیوع بیماری‌ها، از جمله مواردی که با واکسیناسیون قابل پیشگیری است، آسیب‌پذیر است.
بر اساس گزارش سازمان ملل در سال گذشته، تنها 54 درصد از مراکز صحی در کشور به طور کامل فعال هستند.