اردوغان: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه مدعی پیروزی در نظرسنجی شد

استانبول: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی ترکیه در دور دوم انتخابات کشورش پیروز شد و حکومت خود را به دهه سوم تمدید کرد. در اولین اظهار نظر خود از زمان بسته شدن رای گیری، اردوغان در اتوبوسی در خارج از خانه اش در استانبول با حامیانش صحبت کرد. وی گفت: از تک تک اعضای ملت ما تشکر می کنم که مسئولیت اداره این کشور را برای پنج سال آینده به من سپرده اند.
او رقیب خود، کمال کیلیچداراوغلو، را به خاطر از دست دادنش مسخره کرد و در حالی که هوادارانش هو می کردند، گفت: «بای بای بای کمال». اردوغان گفت: «تنها برنده امروز ترکیه است.
نتایج اولیه و غیررسمی خبرگزاری‌های ترکیه نشان داد که اردوغان با شمارش 98 درصد صندوق‌های رأی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری پیشتاز است که تصمیم می‌گیرد که آیا رهبر دیرینه این کشور حکومت استبدادی فزاینده خود را تا دهه سوم ادامه خواهد داد یا خیر. خبرگزاری دولتی آنادولو، اردوغان را با 52.1 درصد و رقیب او، کمال کیلیچداراوغلو، 47.9 درصد نشان داد. در همین حال، خبرگزاری آنکا، نزدیک به مخالفان، نتایج را 51.9 درصد برای اردوغان و کیلیچداراوغلو با 48.1 درصد نشان داد. پیش از این، رئیس هیئت عالی انتخابات پیشتر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که اردوغان با حمایت 54.47 درصدی کیلیچداراوغلو رهبری می شود و 54.6 درصد از صندوق های رای به ثبت رسیده است.
در استانبول، حامیان اردوغان حتی قبل از رسیدن نتایج نهایی، با تکان دادن پرچم های ترکیه یا حزب حاکم و بوق زدن ماشین ها شروع به جشن کردند. هیچ واکنشی فوری به سخنرانی پیروزی اردوغان از سوی رقیب او، کمال کیلیچداراوغلو، دریافت نشد.
اردوغان که به مدت 20 سال در راس ترکیه بوده است، پس از اینکه در دور اول در 14 ماه مه به پیروزی قطعی دست پیدا نکرد، در دور دوم دور دوم برای یک دوره پنج ساله جدید مورد علاقه قرار گرفت. پوپولیست تفرقه انگیز چهار درصد را به پایان رساند. امتیاز بالاتر از کیلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف شش حزبی. عملکرد اردوغان علیرغم تورم فلج کننده و اثرات ویرانگر به وقوع پیوست زمين لرزه سه ماه پیش. این اولین باری بود که او در انتخاباتی که به عنوان نامزد شرکت می کرد، برنده نشد.
اگر او رسماً پیروز شود، اردوغان 69 ساله می تواند تا سال 2028 در قدرت باقی بماند. او که یک مسلمان معتقد است، ریاست حزب محافظه کار و مذهبی عدالت و توسعه یا AKP را بر عهده دارد. اردوغان از طریق رفراندوم سال 2017 که سیستم پارلمانی ترکیه را لغو کرد، ریاست جمهوری را از یک نقش عمدتا تشریفاتی به یک دفتر قدرتمند تبدیل کرد. او اولین رئیس‌جمهوری بود که مستقیماً در سال ۲۰۱۴ انتخاب شد و در انتخابات ۲۰۱۸ که ریاست اجرایی را آغاز کرد، پیروز شد.
نتیجه می تواند پیامدهایی فراتر از آنکارا داشته باشد. ترکیه در چهارراه اروپا و آسیا قرار دارد و نقشی کلیدی در ناتو دارد. دولت اردوغان پیشنهاد سوئد برای پیوستن به ناتو را وتو کرد و سامانه‌های دفاع موشکی روسیه را خریداری کرد که باعث شد آمریکا ترکیه را از پروژه جنگنده تحت رهبری آمریکا بیرون کند. اما همچنین به واسطه‌ای یک معامله حیاتی کمک کرد که امکان ارسال غلات اوکراینی را فراهم کرد و از یک بحران جهانی غذایی جلوگیری کرد.
این دو نامزد چشم اندازهای متفاوتی از آینده کشور و گذشته نزدیک آن ارائه کردند. اردوغان، رئیس حزب عدالت و توسعه که ریشه اسلام‌گرا دارد، طی یک کارزار تفرقه‌انگیز که توجه را از مشکلات عمیق اقتصادی منحرف کرد، با لفاظی‌های ملی‌گرایانه و محافظه‌کار از رأی‌دهندگان درخواست کرد. شکست کیلیچداراوغلو، که وعده داد کشور را در مسیری دموکراتیک و مشارکتی تر قرار دهد، احتمالاً در مسکو مورد تشویق قرار می گیرد، اما پس از اتخاذ موضع تقابلی تر و مستقل تر ترکیه در امور خارجی، در پایتخت های غربی و بیشتر غرب آسیا به سوگ نشست.
منتقدان سیاست های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان را عامل افزایش سرسام آور تورم می دانند که به بحران هزینه های زندگی دامن زده است. بسیاری نیز دولت او را به دلیل واکنش آهسته به زلزله ای که بیش از 50000 کشته برجای گذاشت، مقصر دانستند.
اما اردوغان حمایت رای دهندگان محافظه کار را که به خاطر ارتقای جایگاه اسلام در ترکیه که بر اساس اصول سکولار بنا شده بود و برای افزایش نفوذ این کشور در سیاست جهانی به او ارادت دارند، حفظ کرده است. AP