اردوغان با بازدید از قبرس شمالی ، خواستار راه حل دو کشور برای جزیره است

استانبول: طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه در دیدار روز یکشنبه خود از جدا شده ترک قبرس از شمال این جزیره ، خواستار راه حل برابر “دو کشور” در قبرس شد ، و این انتقاد را از دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی در جنوب گرفت.
اردوغان همچنین گفت بوقلمون و قبرس شمالی دیگر آنچه را “بازی های دیپلماسی” می نامید در یک مناقشه بین المللی بر سر حقوق منابع دریایی در دریای مدیترانه شرقی تحمل نخواهد کرد.
قبرس از زمان حمله ترکیه در سال 1974 به دلیل یک کودتای مختصر با الهام از یونان ، بر اساس خطوط قومی تقسیم شده است. فقط آنکارا قبرس شمالی را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسد و هیچ ارتباط دیپلماتیک با دولت قبرس ، عضو اتحادیه اروپا ندارد.
اردوغان پس از ورود به حضار به حاضران گفت: “اولویت ما اطمینان از یک راه حل عادلانه ، پایدار و پایدار” در قبرس است که اطمینان حاصل شود از حقوق قانونی و قانونی قبرسهای ترکی برخوردار است.
وی افزود: “یک راه حل دو کشور باید بر اساس برابری حاکمیت مذاکره شود.”
مذاکرات صلح با میانجیگری سازمان ملل در مورد قبرس در سال 2017 به شکست انجامید.
اردوغان پس از پیروزی ارسین تاتار ، که وی نیز از راه حل دو کشور پیروز است ، در انتخابات ریاست جمهوری ماه گذشته به قبرس شمالی سفر کرد. سلف تاتار از اتحاد مجدد جزیره حمایت کرده بود.
قبرس سفر اردوغان را “تحریک آمیز و غیرقانونی” خواند.
ریاست جمهوری قبرس در بیانیه ای گفت: “آنکارا کاملاً به حقوق بین الملل ، اصول و ارزشهای اروپایی و تعهدات خود در قبال اتحادیه اروپا احترام نمی گذارد.”
انعطاف پذیری عضله
اردوغان بعداً از واروشا ، یک شهر ساحلی بازدید کرد که از سال 1974 در سرزمین هیچکس حصارکشی شده و رها شده است.
آنکارا درست پیش از انتخابات ماه گذشته در اقدامی که توسط ایالات متحده ، یونان و یونان قبرس مورد انتقاد قرار گرفت ، از بازگشایی جزئی واروشا حمایت کرد.
ترکیه به طور فزاینده ای عضلات نظامی خود را در منطقه خم کرده است ، از جمله با پشتیبانی آذربایجان در درگیری مجدد آن با ارمنستان طی چند هفته گذشته
اردوغان کنایه از اختلافات ترکیه با اعضای اتحادیه اروپا یونان و قبرس و دیگر همسایگان بر سر آبهای سرزمینی در شرق مدیترانه داشت.
اتحادیه اروپا تهدید کرده است ماه آینده ترکیه را به دلیل اکتشاف غیرقانونی در دریا تحمیل خواهد کرد.
اردوغان گفت: “نه ما و نه قبرس شمالی دیگر تحمل بازی های دیپلماسی (در منطقه) را نداریم.”
وی افزود كه تاتار به زودی از آذربایجان – كه قبرس شمالی را به رسمیت نمی شناسد – برای “بهتر كردن وضعیت” و بدون جزئیات بیشتر دیدار خواهد كرد.
تاتار از درخواست های اردوغان برای راه حل دو کشور و حقوق برون مرزی حمایت کرد.