اردوغان: انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، پارلمانی: رأی دهندگان به پای صندوق های رای می روند. حکومت دو دهه ای رجب طیب اردوغان ممکن است پایان یابد

دهلی نو: شهروندان ترکیه روز یکشنبه برای انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری محوری به پای صندوق‌های رای می‌روند، انتخاباتی که انتظار می‌رود رقابت‌های شدیدی داشته باشد و می‌تواند بزرگترین چالش تاکنون برای رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در طول دو دهه سلطنت او باشد.
رای یا اعطا خواهد شد اردوغان یک دوره پنج ساله جدید در مقام ریاست جمهوری یا هدایت کشور عضو ناتو به سمت یک مسیر دموکراتیک تر، همانطور که رقیب اصلی او، کمال کیلیچداراوغلو، رهبر حزب چپ میانه و طرفدار سکولار جمهوری خواه خلق است.CHP) حمایت کرده است.
این انتخابات در حالی برگزار می شود که کشور با آشفتگی اقتصادی مواجه است که منتقدان آن را سوء مدیریت دولت در اقتصاد و بحران شدید هزینه های زندگی می دانند.
علاوه بر این، ترکیه همچنان از عواقب زمین لرزه ویرانگری که 11 استان جنوبی را لرزاند و بیش از 50000 نفر را در سازه های ناامن کشته است، در خود فرو می برد.
در سطح بین‌المللی، انتخابات به‌عنوان آزمونی برای سنجش توانایی اپوزیسیون در خلع قدرت رهبری که تقریباً تمام قدرت‌های دولتی را در دستان خود جمع کرده است، به دقت رصد می‌شود.
چند نکته کلیدی از انتخابات ترکیه
* بر اساس نظرسنجی ها، اردوغان برای اولین بار در دوره 20 ساله ریاست جمهوری خود پس از رقیب خود وارد رقابت می شود.
* نظرسنجی ها نشان می دهد که کیلیچداراوغلو، نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون متحد، از اردوغان 69 ساله پوپولیست کمی برتری دارد.
* اگر هیچ یک از نامزدها بیش از 50 درصد آرا را به دست نیاوردند، رقابت های ریاست جمهوری به دور دوم در 28 می ادامه خواهد یافت.
* بیش از 64 میلیون نفر، از جمله 3.4 میلیون رای دهنده خارج از کشور، واجد شرایط رای دادن در این انتخابات هستند که مصادف با صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه است.
* مشارکت رای دهندگان در ترکیه به طور معمول قوی است، که نشان دهنده ادامه ایمان به مشارکت مدنی در کشوری است که آزادی بیان و تجمع در آن خفه شده است.
* انتظار می رود جمعیت ترکیه نیز در این زمینه نقش داشته باشد. بیشتر استان‌های آسیب‌دیده در زلزله فوریه، مقر اردوغان و حزب عدالت و توسعه بود. ولی شورای عالی انتخابات (YSK) رئیس احمد ینر ماه گذشته گفت که انتظار می رود حداقل یک میلیون رای دهنده در مناطق زلزله زده امسال در میان جابه جایی ها رای ندهند.
* دولت اردوغان به دلیل واکنش تاخیری و ناکافی به این فاجعه و همچنین اجرای ضعیف قوانین ساختمانی که فاجعه را تشدید کرد، مورد انتقاد قرار گرفته است.
(با ورودی های نمایندگی ها)