اخبار هسته ای ایران: ایران قانونی را برای تقویت غنی سازی اورانیوم تصویب می کند | اخبار جهان

دوبای: نهاد ناظر شورای نگهبان ایران روز چهارشنبه قانونی را تصویب کرد که دولت را موظف می کند در صورت لغو تحریم ها در دو ماه ، بازرسی سازمان ملل از سایت های هسته ای خود را متوقف کند و غنی سازی اورانیوم را فراتر از حد تعیین شده در توافق هسته ای 2015 تهران افزایش دهد.
به تلافی کشته شدن هفته گذشته دانشمند ارشد هسته ای ایران ، که تهران آن را مقصر اسرائیل می داند ، مجلس تحت سلطه تندروان ایران روز سه شنبه این لایحه را با اکثریت قاطع تصویب کرد که موضع هسته ای ایران را سخت خواهد کرد.
شورای نگهبان متهم شده است که پیش نویس قوانین با قوانین اسلامی شیعه یا قانون اساسی ایران مغایرت ندارد. با این حال ، مواضع رهبر معظم انقلاب آیت الله علی خامنه ای ، که آخرین سخنان را در مورد همه امور دولت دارد ، مشخص نیست.
خبرگزاری نیمه رسمی ایران فارس گزارش داد: “امروز رئیس مجلس رسماً از رئیس جمهور خواست تا قانون جدید را اجرا کند.”
بر اساس قانون جدید ، تهران دو ماه به طرفین معامله اروپایی فرصت می دهد تا تحریم های بخش های نفتی و مالی ایران را که پس از خروج واشنگتن از پیمان بین تهران و شش قدرت در سال 2018 اعمال شد ، کاهش دهند.
در واکنش به رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپسیاست “حداکثر فشار” بر تهران ، ایران به تدریج از انطباق خود با این معامله کاسته است.
قانونی که قانونگذاران تندرو به آن فشار آورده اند کار را برای رئیس جمهور منتخب آمریکا دشوارتر خواهد کرد جو بایدن، که از 20 ژانویه ، برای عضویت مجدد در این توافق نامه ، کار خود را آغاز خواهد کرد.
بایدن گفته است که اگر تهران به “پیروی دقیق از توافق هسته ای” بازگشت ، به پیمان خود برمی گردد و تحریم ها را لغو می کند.
آریان طباطبایی ، محقق خاورمیانه در صندوق مارشال آلمان و دانشگاه کلمبیا ، در توئیتر خود نوشت: “اکنون فشار بیشتری بر دولت (رئیس جمهور حسن روحانی) برای تأمین سریع بازگشت آمریکا به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) وجود دارد.”
روحانی ، معمار ایرانی معامله سال 2015 ، از اقدام پارلمان انتقاد کرد و آن را “مضر برای تلاش های دیپلماتیک” با هدف کاهش تحریم های ایالات متحده دانست.
طبق قانون جدید ، دولت باید غنی سازی اورانیوم را تا 20 درصد از سر بگیرد و سانتریفیوژهای پیشرفته را در تأسیسات هسته ای نطنز و فردو نصب کند.
این معامله خلوص قابل انعطاف پذیری را که ایران می تواند اورانیوم را با 3.67٪ تصفیه کند ، بسیار پایین تر از 20٪ قبل از معامله و کمتر از سطح اسلحه 90٪ ، محدود می کند. ایران در ژوئیه 2019 سقف 3.67٪ را نقض کرد و از آن زمان تاکنون سطح غنی سازی تا 4.5٪ ثابت مانده است.
انگلیس ، فرانسه و آلمان ، همه طرف های توافق 2015 ، از ایران خواسته اند که کاملاً به آن احترام بگذارد.