ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران برای دیدار نادر با بشار اسد وارد سوریه شد

دمشق: ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران فرود آمد در دمشق چهارشنبه در اول بازدید کنید توسط یک رئیس دولت ایران به کشور جنگ زده در بیش از یک دهه.
تهران حامی اصلی دولت بشار اسد از زمان تبدیل شدن قیام به یک جنگ تمام عیار در مارس 2011 بوده است و نقش مهمی در تغییر جریان به نفع او داشته است.
ایران تعداد زیادی مستشار نظامی و هزاران جنگجوی مورد حمایت ایران را از سراسر خاورمیانه برای جنگیدن در کنار اسد فرستاده است. نیروهای دولتی سوریه با کمک روسیه و ایران در سال‌های اخیر بخش‌های زیادی از این کشور را تحت کنترل خود درآورده‌اند.
رسانه های دولتی و حامی دولت سوریه گزارش دادند که رئیسی در سفر دو روزه خود برای امضای چندین توافقنامه و یادداشت تفاهم برای تقویت همکاری ها با اسد دیدار خواهد کرد. رئیسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پان عرب المیادین، خواستار تلاش برای بازسازی و بازگشت پناهجویان فراری از جنگ به کشور شد.
رئیسی که در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی است، در بدو ورود به فرودگاه بین المللی دمشق مورد استقبال سامر الخلیل وزیر اقتصاد سوریه قرار گرفت.
او همچنین قرار است از حرم سیده زینب و سیده رقیه که هر دو مکان مقدس در اسلام شیعه هستند، و همچنین مقبره سرباز گمنام که یادبودی به سربازان سوری کشته شده در جنگ اختصاص داده شده است، بازدید کند.
آخرین رئیس جمهور ایران که به سوریه سفر کرد محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران در سال 2010 بود.
سفر رئیس جمهور ایران در حالی انجام می شود که برخی از کشورهای عربی از جمله قدرت های منطقه ای مصر و عربستان سعودی به روی اسد باز شده اند و وزیران خارجه آنها در هفته های اخیر از دمشق دیدن کرده اند. وزیر امور خارجه سوریه همچنین در ماه آوریل از ریاض، پایتخت عربستان سعودی دیدن کرد که اولین دیدار از این قبیل از زمان قطع روابط دو کشور در سال 2012 بود.
در ماه مارس، ایران و عربستان سعودی، یکی از حامیان اصلی جنگجویان اپوزیسیون سوری، در چین به توافقی برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌ها پس از هفت سال تنش دست یافتند.
آشتی ایران و عربستان سعودی احتمالاً تأثیرات مثبتی بر کشورهای منطقه ای خواهد داشت که دو کشور در آن جنگ های نیابتی داشتند، از جمله سوریه.
سوریه به دلیل سرکوب وحشیانه معترضان توسط اسد و فروپاشی روابط با خروج سوریه از اتحادیه عرب در سال 2011 به طور گسترده توسط دولت های عربی دوری گزید. این درگیری از آن زمان تاکنون نزدیک به نیم میلیون کشته و نیمی از جمعیت سوریه قبل از جنگ را آواره کرده است. 23 میلیون
حسین اکبری سفیر جدید ایران در سوریه روز سه‌شنبه به خبرگزاری دولتی ایران گفت: آمریکا و متحدانش در همه جبهه‌ها در مقابل مقاومت شکست خوردند و نتوانستند به هیچ یک از اهداف خود دست یابند.
سفر رئیسی اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به دمشق از سال 2010 است که سپس تبلیغ از سوریه بازدید کرد. در همین حال، اسد از زمان آغاز درگیری دو بار از ایران بازدید کرد که آخرین آن در ماه می سال گذشته بود.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، سفر رئیس جمهور ایران یک هفته پس از دیدار مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اسد در دمشق انجام می شود که در آنجا پیام رئیس جمهور ایران مبنی بر حمایت از گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور را ارائه کرد.
حضور نظامی ایران در سوریه یکی از نگرانی‌های اصلی اسرائیل است که قول داده است از استحکام ایران در امتداد مرز شمالی خود جلوگیری کند. اسرائیل در سال‌های اخیر صدها حمله به اهدافی در بخش‌های تحت کنترل دولت سوریه انجام داده است – اما به ندرت آنها را تأیید می‌کند. از آغاز سال 2023، مقامات سوری ده ها حمله به خاک سوریه را به اسرائیل نسبت داده اند که آخرین آنها اوایل روز سه شنبه انجام شد و فرودگاه بین المللی شهر شمالی حلب را از دسترس خارج کرد.