آفریقای جنوبی: امارات استرداد برادران گوپتا متهم به اختلاس آفریقای جنوبی را رد کرد.

ژوهانسبورگ: آفریقای جنوبی روز جمعه گفت که با “شوک و وحشت” دریافته است که امارات متحده عربی درخواست خود را برای استرداد دو برادر متهم به سازماندهی فساد در مقیاس صنعتی رد کرده است.
وزیر دادگستری رونالد لامولا گفت که دولت عصر پنجشنبه از تصمیم دادگاه دبی مبنی بر عدم اجازه استرداد سرمایه‌داران بزرگ تجاری Atul و راجش گوپتا.
“با شوک و وحشت متوجه شدیم که جلسه استرداد در دادگاه دبی در 13 فوریه 2023 به پایان رسیده است و درخواست استرداد ما ناموفق بوده است.” لامولا در بیانیه ای گفت.
گفته می شود که گوپتاها با جاکوب زوما رئیس جمهور سابق تبانی کرده اند تا دارایی های دولتی را از آفریقای جنوبی، پیشرفته ترین اقتصاد این قاره، از بین ببرند.
آفریقای جنوبی در ژوئیه سال گذشته پس از دستگیری این دو در دبی، درخواست استرداد را ارائه کرد.
این دستگیری ها به دنبال امضای معاهده استرداد بین پرتوریا و امارات متحده عربی صورت گرفت.
برادران فوق‌العاده ثروتمند، پس از مهاجرت از هند، بیش از دو دهه یک امپراتوری تجاری خانوادگی گسترده را در آفریقای جنوبی اداره می‌کردند.
پرونده آفریقای جنوبی بر یک کلاهبرداری 25 میلیون رندی (1.6 میلیون دلاری) مرتبط با یک مطالعه امکان سنجی کشاورزی متمرکز است.
لامولا گفت که دادگاه دبی تشخیص داد که امارات عربی متحده صلاحیت رسیدگی به اتهام پولشویی را دارد، زیرا جرم مورد بحث در این کشور و همچنین در آفریقای جنوبی ارتکاب یافته است.
وزیر دادگستری گفت: به اتهام کلاهبرداری و فساد، «دادگاه تشخیص داد که قرار بازداشت مربوط به این اتهام لغو شده است».
لامولا گفت: «دلایل ارائه شده برای رد درخواست ما غیرقابل توضیح است و با توجه به تضمین‌هایی که مقامات اماراتی داده‌اند مبنی بر اینکه درخواست‌های ما الزامات آنها را برآورده می‌کند، قابل توضیح است.