آخرین خبر از محاکمه فساد مالی بنیامین نتانیاهو چیست؟

اورشلیم: بنیامین نخست وزیر اسرائیل محاکمه فساد مالی نتانیاهو پس از یک وقفه یک ماهه از سر گرفته شده است و پس از موجی از اعتراضات به طرح دولت وی برای بازنگری در قوه قضائیه کشور، کانون توجهات را دوباره بر مشکلات حقوقی رهبر دیرینه متمرکز کرده است.
نتانیاهو به کلاهبرداری، نقض اعتماد و دریافت رشوه در سه رسوایی جداگانه شامل غول های رسانه ای قدرتمند و همکاران ثروتمند متهم شده است. او منکر تخلف می شود.
منتقدان می گویند که نتانیاهو به سمت تضعیف دادگاه ها و تغییر سیستم قضایی به عنوان راهی برای باز کردن راه فرار از محاکمه اش سوق داده می شود، ادعاهایی که او آن را نادرست می خواند.
اتهامات فساد همچنین در مرکز یک بحران سیاسی طولانی مدت بوده است که اسرائیلی ها را پنج بار در کمتر از چهار سال به پای صندوق های رای کشاند – هر رأی اساساً یک همه پرسی در مورد نتانیاهوآمادگی برای حکومت کردن پس از از دست دادن قدرت در سال 2021 به ائتلاف مخالفان، نتانیاهو در اواخر سال گذشته علیرغم مشکلات قانونی خود به عنوان نخست وزیر بازگشت. طبق قوانین اسرائیل، نخست وزیر هیچ تعهدی برای کناره گیری در زمان محاکمه ندارد.
در اینجا نگاهی به محاکمه در حال انجام است:
اوضاع کجاست؟
در این محاکمه که در ماه مه 2020 آغاز شد، بیش از 40 شاهد دادستانی از جمله برخی از نزدیکترین معتمدان سابق نتانیاهو که علیه نخست‌وزیر مخالفت کردند، حضور داشتند. گزارش‌های شاهدان نه تنها سه مورد را روشن کرده‌اند، بلکه جزئیات هیجان‌انگیزی را درباره شخصیت نتانیاهو و شهرت خانواده‌اش به خاطر زندگی از انبوه مالیات‌دهندگان و حامیان ثروتمند فاش کرده‌اند.
یکی از دستیاران سابق و یکی از شاهدان کلیدی دادستان زمانی که صحبت از تصویر عمومی او در رسانه ها شد، او را یک “فریبنده کنترل” نامید. شاهد دیگری از هدایای گرانقیمتی که برای نتانیاهو و همسرش هدایایی کرده‌اند، از جمله شامپاین صورتی و سیگار توضیح داد.
این محاکمه با گزارش رسانه های اسرائیلی مبنی بر استفاده پلیس از نرم افزارهای جاسوسی پیچیده هک تلفن بر روی یک شاهد مهم دولتی تحت تاثیر قرار گرفت. با از سرگیری محاکمه پس از عید فصح یهودیان، یک بازپرس ارشد پلیس در حال شهادت است. دفاع، در بازجویی متقابل خود، احتمالاً سعی خواهد کرد راه هایی را که پلیس تحقیقات خود را انجام داده است، ایجاد کند.
چرا محاکمه اینقدر طولانی می شود؟
نتانیاهو در سه پرونده پیچیده محاکمه می شود – به نام های پرونده 1000، پرونده 2000 و پرونده 4000 – که در آن دادستان ها ادعا می کنند که او با غول های رسانه ای برای پوشش مطلوب مطبوعاتی رد و بدل کرده و منافع شخصی یک تهیه کننده میلیاردر هالیوود را در ازای هدایای گرانبها ارتقا داده است.
دادستان ها در هنگام تشکیل پرونده خود در برابر قضات در طول جلسات سه بار در هفته، فهرستی از بیش از 300 شاهد را حذف می کنند. دست‌کم سه شاهد در این فهرست با طولانی شدن دادگاه جان خود را از دست داده‌اند و انتظار می‌رود فهرست شاهدان تا حدودی کمرنگ شود.
فراتر از شهرت سیستم دادگاه های اسرائیل به تنبلی، برخی از تحلیلگران حقوقی می گویند که دفاع عمداً تلاش کرده است تا محاکمه را به تعویق بیندازد و مکرراً درخواست تأخیر، طولانی کردن معاینات متقابل و سایر تاکتیک ها کرده است. یکی از نزدیکان به تیم دفاعی این موضوع را رد کرد و دادستانی را متهم به احضار شاهدان زیادی دانست. این شخص به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد زیرا او مجاز نبود جزئیات محاکمه را با رسانه ها در میان بگذارد.
بعد چه اتفاقی می افتد؟
طی چند هفته آینده، دادستانی قرار است چندین شاهد برجسته از جمله رهبر فعلی مخالفان، یایر لاپید، سفیر این کشور در سازمان ملل، گیلاد اردان، و همچنین رئیس سابق دفتر نتانیاهو را فراخواند. شاهد ایالتی، آری هارو. این شهادت ها می تواند نتانیاهو را بیشتر شرمنده کند.
هنگامی که دادستان فهرست خود را تکمیل کرد، که انتظار می‌رود در یک سال آینده اتفاق بیفتد، دفاع شروع به احضار شاهدان خود، احتمالاً خود نتانیاهو، خواهد کرد. در حالی که هیچ تاریخ رسمی تکمیل وجود ندارد، کارشناسان انتظار دارند حدود دو سال دیگر حکم صادر شود.
نتانیاهو مدعی است که پرونده های علیه او در حال فروپاشی است، اما تحلیلگران می گویند که هیچ نشانه ای از آن وجود ندارد و هیچ راهی برای دانستن اینکه هیئت سه قاضی در نهایت چگونه تصمیم خواهند گرفت، وجود ندارد. در صورت محکومیت، نتانیاهو، باسابقه ترین نخست وزیر اسرائیل، پس از بیش از 15 سال در سمت خود مجبور به کناره گیری خواهد شد.
نتایج احتمالی چیست؟
دادگاه می تواند نتانیاهو را در مورد برخی یا همه اتهامات مجرم شناخته شود، که روند صدور حکم را برای تعیین مجازات او آغاز می کند. بسته به حکم، نتانیاهو و دولت هرکدام می‌توانند درخواست تجدیدنظر در این حکم را انتخاب کنند. انجام این کار، پرونده را به دیوان عالی کشور می برد و قطعنامه درباره سرنوشت نتانیاهو را طولانی تر می کند.
طبق گزارش رسانه ها، قبل از اینکه دادگاه فعلی حتی به تصمیمی برسد، این احتمال وجود دارد که طرفین به دنبال توافقی برای دادخواهی باشند، گزینه ای که در گذشته و اخیراً ظاهر شده است. این به احتمال زیاد نتانیاهو را به تبعید سیاسی خواهد فرستاد.
امیر فوکس، محقق ارشد مؤسسه دموکراسی اسرائیل، یک اندیشکده اورشلیم، گفت که طرح بحث برانگیز برای بازنگری قوه قضائیه بر آینده نتانیاهو نیز سنگینی می کند.
این طرح در حال حاضر پس از فشارهای شدید عمومی متوقف شده است. اما اگر به هر حال پیش برود، نتانیاهو می تواند دادستان کل فعلی را برکنار کند و یکی را منصوب کند که بتواند اتهامات علیه او را رد کند. او همچنین می‌تواند در انتصاب قضاتی که به درخواست تجدیدنظر در آینده رسیدگی می‌کنند، نفوذ کند. به این ترتیب، او می تواند از محکومیت فرار کند یا محاکمه اش را به طور کامل لغو کند.