آتش بس اسرائیل و فلسطین در غزه پس از مرگ اعتصاب غذا متوقف شد

غزه: به نظر می رسد آتش بس در امتداد مرز اسرائیل و غزه در صبح چهارشنبه پس از یک آتش بس برقرار است مختصر جنگی که با مرگ یک اعتصاب غذای زندانی فلسطینی آغاز شد.
پس از آن که شبه نظامیان فلسطینی در طول شب به اسرائیل راکت شلیک کردند و جنگنده های اسرائیلی به غزه حمله کردند، آتش بس به نظر می رسد که با میانجیگری مصر، قطر و سازمان ملل متحد، از آنجایی که طرفین علاقه چندانی به تشدید بیشتر تنش نشان نداده اند، این موضوع را حفظ کرده اند.
این مبادله روز سه شنبه بلافاصله پس از اعلام خبر کشته شدن خادر عدنان، یکی از رهبران سیاسی جناح جهاد اسلامی که توسط غرب و اسرائیل به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده بود، آغاز شد.
عدنان به مدت 87 روز در اعتصاب غذا بود و در انتظار محاکمه به اتهامات امنیتی بود. سرویس زندان های اسرائیل گفت که او بیهوش در سلولش پیدا شد و به بیمارستان منتقل شد و پس از تلاش ها برای احیای او مرده اعلام شد.
رهبران فلسطینی اسرائیل را متهم کردند که باعث مرگ عدنان، اولین اعتصاب غذای فلسطینی شده است که در بیش از 30 سال گذشته در زندان اسرائیل جان باخته است.
در غزه، گروه های مسلح فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی مسئولیت شلیک موشک به سمت اسرائیل را بر عهده گرفتند که در آن یک نفر به شدت مجروح شد.
ارتش اسرائیل اعلام کرد که در پاسخ به پایگاه‌های حماس و سایت‌های تسلیحاتی حمله کرده است.
“واکنش ضعیف”
وزارت بهداشت فلسطین روز چهارشنبه اعلام کرد یک مرد 58 ساله در شمال شهر غزه در نتیجه حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک اردوگاه آموزشی حماس در نزدیکی خانه اش جان باخت.
پسرش آدام، 16 ساله، گفت که آجری که ده ها یارد دورتر از محل بمباران شده پرواز کرد، به سقف روی یک اتاق برخورد کرد، جایی که او و پدرش خوابیدند و سنگ بزرگی روی سینه پدرش افتاد.
پسر با اشاره به سوراخی در سقف و آجرهای روی زمین گفت: “او نمی توانست درست نفس بکشد. او را به بیمارستان بردیم، گفتند که دچار خونریزی داخلی شده و در سحر فوت کرده است.”
با تشدید تنش ها در دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، حزب قدرت یهودی، حزبی که توسط ایتامار بن گویر، وزیر پلیس راست افراطی رهبری می شود، گفت که این حملات “یک پاسخ ضعیف” بود.
اما با انفجارهایی که غزه را به لرزه درآورد و آژیرهای موشکی که اسرائیلی‌ها را به پناهگاه‌های بمب‌گذاری خود فراری می‌داد، ساکنان هر دو طرف از دور دیگری از درگیری‌ها خسته شده بودند.
سفیان کسکین، یکی از ساکنان غزه، گفت: “بچه ها ترسیده بودند. این بی معنی است.”